Rekruteren vandaag: Employer Branding vs Recruitment Marketing.

Rekruteren vergt vandaag een naadloze strategie in Employer Branding en Recruitment Marketing. We hadden het al eerder over het belang van Employer branding. Hoe passen Recruitment Marketingcampagnes hier in? We leggen hieronder het verschil uit tussen deze twee termen, zodat je ze samen effectief kan gaan gebruiken om topkandidaten aan te trekken.

Wat is Employer Branding?

Het is een term die wordt gebruikt voor het proces van het creëren en onderhouden van het employer brand van jouw bedrijf. Het is de reputatie van jouw bedrijf als werkgever. Het doel van Employer Branding is om het bedrijf te presenteren als wenselijke werkgever om zo efficiënter te kunnen rekruteren. De employer branding moet gebaseerd zijn op de waarden, visie en missie van het bedrijf. Een employer brand wordt ook veelal gezien als het merk. Welke waarden en normen het bedrijf uitstraalt op een interne en externe manier is daarbij een heel belangrijk gegeven.

Het moet ook nauwkeurige en duidelijke antwoorden geven op de ‘big 4’ Employer Branding vragen:

1) Welke functies moet je (nu en in de toekomst) invullen?
2) Wie is jouw ideale kandidaat?
3) Wat maakt jou tot een uitzonderlijke werkgever?
4) Waarom zou jouw ideale kandidaat voor jouw bedrijf willen werken?

Het belang van Employer Branding.

Een goede Employer Branding strategie maakt het makkelijk om te rekruteren. Het is nodig om toptalent aan te trekken en de beste kandidaten te laten solliciteren naar jouw openstaande posities. Volgens de LinkedIn enquête zal 75% van de kandidaten de reputatie van het bedrijf onderzoeken alvorens te solliciteren naar de vacature. Als dat niet voldoet aan hun verwachtingen, zal 69% vervolgens ook niet solliciteren, zelfs niets als ze werkloos zijn.

rekruteren

Wat is Recruitment Marketing?

Deze term wordt gebruikt om de toepassing van marketingmethoden te bundelen tijdens het rekruteren. Met andere woorden Recruitment Marketing is het proces van het promoten van het employer brand en jouw vacature op verschillende kanalen zoals social media. Je kan dit zien als een campagne op enkele weken, terwijl een Employer Brand campagne zich op lange termijn bevindt. Het belangrijkste doel van een Recruitment Marketing campagnes is uiteraard het rekruteren van de juiste match. Je bepaalt de strategie om de juiste boodschap af te leveren voor de juiste kandidaat op het juiste moment.

Het belang van Recruitment Marketing.

Efficiënt rekruteren is de beste kandidaten motiveren om te solliciteren naar openstaande posities. De focus op de kandidaten is groter dan ooit te voren. Het beste talent heeft veel mogelijkheden om uit te kiezen. De ‘post-and-pray’ methode in het rekruteren is verleden tijd. Wat is jouw Unique Selling Proposition ten opzichte van bedrijven die op zoek zijn naar hetzelfde talent? Op welke kanalen bevindt de doelgroep zich en hoe bereik je deze? Als je de strijd om talent wilt winnen, moet je op lange termijn denken en proactief zijn in het opbouwen van relaties met potentiële kandidaten.

Heb je ooit geprobeerd om vragen te beantwoorden zoals:

– Wat voor soort inhoud vinden mijn ideale kandidaten leuk?
– Zijn ze klaar om nu te solliciteren of moet ik meer doen om interesse te wekken?
– Wat is de beschrijving van hun droomjob?
– Zijn onze vacatures geoptimaliseerd en doorzoekbaar op Google?
– Communiceer ik tijdig met kandidaten?
– Zijn ze meer geëngageerd door video’s?
– Wat heb ik te bieden dat hun vorige/huidige werkgever niet doet?

Vragen waar elke succesvolle Recruitment Marketeer het antwoord op weet. Is dit voor jou nog niet het geval? Start vandaag met het herwerken van jouw HR-strategie!

rekruteren

Conclusie: Rekruteren is dus het slim inzetten van Employer Branding en Recruitment Marketing. De verschillen samengevat:

Employer Branding is het proces definiëren van het employer brand van jouw bedrijf.

Employer Branding is bezig zijn met:

  • Persona’s te definiëren
  • Employer brand te definiëren
  • Employer value proposition te definiëren

Recruitment Marketing is het proces om het employer brand van jouw bedrijf te promoten.

Recruitment Marketing is bezig zijn met:

  • Duidelijke en boeiende functiebeschrijvingen te schrijven
  • Vacatures te adverteren
  • Carrièresite te optimaliseren
  • Interessante wervingsinhoud te creëren
  • Kandidaat ervaringen te verbeteren
  • Het opbouwen en onderhouden van relaties met (potentiële) kandidaten

You’re all set om de fundamenten van jouw HR-strategie bepalen en een geheel jaar lang efficiënter te rekruteren. Wil je even sparren met ons over jouw HR-strategie? Boek dan vrijblijvend een 20-minuten durende videocall in.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!