BEKIJK: Uitdagingen en opportuniteiten op de arbeidsmarkt van vandaag.
Op 18 maart vond de eerste editie van Tomorrow Like a Pro plaats. Hét event waar we duiken in het belang van video als onderdeel van je rekruteringsstrategie. Hiervoor nodigden we 4 bijzonder interessante sprekers uit met elk hun eigen expertise.
We gingen van start met Lesley Arens, oprichtster van dé hr-community bij uitstek #ZigZagHR. Lesley gaf een concrete inzage op de huidige arbeidsmarkt rond het thema: “Uitdagingen en opportuniteiten op de arbeidsmarkt van vandaag.”
Uitdagingen volgens Lesley:
Bedrijven komen van mars, kandidaten van venus.
Bedrijven en kandidaten spreken veelal niet dezelfde taal, dat is nu eenmaal zo. We veronderstellen dat ze flexibiliteit willen maar op welke manier dan precies? Bedrijven hebben vaak een waslijst aan verwachtingen om hun ideaal profiel te vinden. Vaak gaat het om torenhoge eisen, en het enige wat ze daarmee bereiken is dat de kandidaten afgeschrikt worden.
Kandidaten verwachten een sterke purpose en missie van een bedrijf, maar wordt veelal niet meegegeven in vacatures. Het is belangrijk om te syncen tussen kandidaat en bedrijf.
Online aandachtspanne van een labradorpup.
We krijgen een overvloed aan informatie online. Je moet als bedrijf al weten op te vallen tussen de eindeloze stroom aan vacatures, en dan hebben we het nog niet eens gehad over sociale media. Daar kom je nog eens terecht in een trechter boordevol informatie.
En laten we vooral niet vergeten dat de timespan die we hebben om iets te lezen bijzonder laag is. Opvallen met video is volgens haar dan ook hét medium bij uitstek. Je hebt maar enkele seconden de tijd om de aandacht te trekken van de potentiële kandidaat, make it count!
De kandidaat leidt de dans.
In de huidige arbeidsmarkt en vacaturemarkt is de kandidaat baas. Er is een overvloed aan vacatures, stel dus geen torenhoge eisen maar kom met een authentiek verhaal waarom kandidaten voor jou als bedrijf moeten kiezen. Bedrijven solliciteren vandaag de dag bij kandidaten, niet andersom.
Bekijk de Aftermovie:
Aanvullende adviezen:
Strategisch total talent management.
Nieuwe medewerkers aantrekken is nog maar een fractie van hoe je moet rekruteren. Aan talent management doen en werknemers maximaal betrekken, professioneel en persoonlijk laten groeien zijn minstens even belangrijk.
Bekijk je talent management strategisch om een groeicurve uit te tekenen en mensen verbonden te houden. Vergeet hierbij de interne arbeidsmarkt niet. Bepaalde competenties en interesses van mensen kunnen zorgen voor een sterke interne mobiliteit.
Voordeur is één iets, achterdeur ook dicht houden.
Elk bedrijf heeft een sterke focus op het aantrekken van mensen via de voordeur, maar verliezen werknemers via de achterdeur. Zorg dat je achterdeur ook dicht is, en je je werknemers aan boord houdt.
Augmented rekrutering – maak de vijver groter.
The perfect match, daar zijn we allemaal naar op zoek. Maar op een krappe arbeidsmarkt is dat allesbehalve vanzelfsprekend. Een extra recruiter bij een lege vijver zetten heeft geen enkele zin. We zullen dus moeten leren om wat minder eng naar die arbeidsmarkt te kijken en op zoek gaan naar alternatieven om slim en gecontroleerd de vijver te vergroten.
Daarvoor laten we ons best bijstaan door technologie: say hello to Augmented rekrutering. Denk aan AI en algoritmes, CV screening en pre-screening - bv gebaseerd op NLP - Natural Language Processing - een discipline dat menselijke taalpatronen onderzoekt en zich bevindt op het raakvlak van persoonlijkheidspsychologie, taalkunde en datascience.