Wat is het belang van employer branding en je employer brand?
Om een succesvol employer brand uit te bouwen en van medewerkers echte ambassadeurs te maken én te behouden, moeten medewerkers weten waar het bedrijf naartoe wil, waarom en hoe dat gebeurt. Zeker in deze tijden is het van belang om goed zorg te dragen voor alle medewerkers.
Je medewerkers zíjn immers je employer brand. Als je voor hen nu goed zorgt, dan sta je straks vooraan als de crisis voorbij is, en je weer op zoek moet naar nieuwe medewerkers!
Er is al heel wat inkt over employer branding gevloeid. De term wordt te pas en te onpas naar je hoofd geslingerd. Vorig jaar werd het zelfs door sommigen als een “hype” gezien. Dit is het niet. Het is écht van belang. Zeker in huidige tijden.
Er bestaan veel verschillende opvattingen over wat employer branding inhoudt en hoe het succesvol kan worden toegepast. Bedrijfsleiders en professionals baseren zich vaak op hun intuïtie of eigen ervaringen.
Wat is employer branding?
Sommigen zien het als communicatiecampagnes met de intentie om naar voren te komen als een employer of choice en zelfs een best place to work, dit is echter breed interpreteerbaar. Deze officiële titel heeft ondertussen al veel van zijn kracht verloren. Want wat is nu precies een best place to work? Mijn ideale werkplaats zal er wellicht anders uitzien dan die van jou.
Als iedereen dan weer naar buiten komt als employer of choice, maak jij net het verschil door dit niet op die manier te doen. Je maakt een statement door het anders, maar vooral op jouw manier te doen. Dat maakt jou authentiek én eerlijk. En dit is waar mensen naar opzoek zijn.
Eén ding is duidelijk:
Het doel van employer branding is om opgemerkt te worden als een aantrekkelijke werkplek. Een werkgever waar je wil werken. Als huidige én toekomstige medewerker.
Employer branding is het proces van het creëren en zowel intern als extern te communiceren met een duidelijk imago van wat er aantrekkelijk en onderscheidend is aan de organisatie als werkplek.
Het doel van employer branding is dan ook een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie te verkrijgen als werkgever en die te behouden in de mindset van je (potentiële) medewerkers. Je wilt namelijk dat jouw medewerkers als échte ambassadeurs naar buiten komen zodat ook zij meehelpen om toekomstige medewerkers aan te trekken.
Even kort samengevat: employer branding is een proces waarbij rekruterings-, betrokkenheids- en retentie strategieën worden ingezet om je employer brand te verbeteren.
Wat is een emloyer brand?
Employer branding gaat verder dan een communicatie-, rekruteringsstrategie en retentiebeleid. Het is geen doel op zich, het is een middel om de juiste medewerkers aan je bedrijf te binden. Want medewerkers zijn van essentieel belang om je doelstellingen als bedrijf te halen. Hoe beter je instaat bent om te laten zien wie je echt bent als bedrijf, wat je drijfveren zijn en wat de achterliggende redenen van bestaan zijn, hoe aantrekkelijker je wordt als werkgever.
Aantrekken van het juiste talent is cruciaal voor het verder bestaan van de onderneming. Instroom en rekrutering zijn de sleutel tot een efficiënt personeelsbeleid.
Een employer brand moet allen tijde in lijn zijn met je missie en visie. Zo kan je op lange termijn personeel aan boord houden en de juist mensen aantrekken. Eens je dit kan dan heb je een competitief voordeel.
Zowel binnen employer branding, marketing en rekrutering vindt er een competitiestrijd plaats tussen verschillende ondernemingen om het juiste talent aan te trekken. De juiste communicatiestrategie si van belang. Deze verstrek je door onder andere video toe te passen. Online, digitaal en video zijn onmisbaar geworden. (link naar artikel over video)
Deze coronacrisis maakt online employer branding belangrijk dan ooit. Nu eerder geplande offline activiteiten en acties vaak niet meer mogelijk zijn, kan het budget voor employer branding er anders gaan uitzien. Een aangepaste benadering is om de focus te leggen op online employer branding. Deze shift is belangrijker dan ooit om betrokkenheid en nabijheid te creëren online in deze tijden van social distancing.
Hoe kan je het best inzetten op online employer branding?
Het belangrijkste medium voor online employer branding is video, want dat neemt maar liefst 83% van de internetactiviteit in beslag. Zet dus in op video. Werknemers en potentiële klanten willen één ding weten: hoe gaat het er echt aan toe. Belangrijk dus om identificatie centraal te zetten. Doe dit door je cultuur en je eigen mensen te etaleren. Het is cruciaal om verbonden te blijven met je werknemers en je doelgroepen. Empathetic employer branding wint hier sterk aan belang.
We haalden het reeds aan, wil je op de eerste rij staan post-corona om talent aan te trekken? Zet in op online, digitaal en video. Werkzoekende gaan via Google en sociale media op zoek om een beeld te vormen van jouw werkomgeving. Nu de eindmeet van de crisis misschien in zicht is, merken we dat onze klanten stilaan terug online campagnebudgetten opvoeren.
Vertel het verhaal van je merk en verspreid het via alle mogelijke digitale kanalen. Maak leuke filmpjes en deel deze via social media. Employer branding zit in kleine dingen. Wees je ervan bewust en werk er aan. Je hebt helemaal geen torenhoge budgetten nodig, dit kan al met een klein budget, als je er maar energie in steekt. In deze tijden is het net de uitgelezen kans om er vrijgekomen tijd in te spenderen.
Heb je advies of ondersteuning nodig om online employer branding op te zetten?