Recruitment
5 min read

Dé checklist voor converterende jobpagina's

Een aantrekkelijke en overzichtelijke job pagina staat aan de basis van een goede rekruteringsstrategie. Het is een krachtige manier om potentiële kandidaten een beter inzicht te geven in de organisatie en de beschikbare functies. Beseffen ze binnen jouw organisatie het belang van een goede vacaturepagina en welke impact dit kan hebben op het aantal sollicitanten? 

Een goede jobspagina converteert en trekt geïnteresseerden over de streep. Hoe we dit weten? We hebben meer dan 200 campagnes geanalyseerd en vergeleden. Dit heeft ons belangrijke inzichten gegeven die we graag met jullie delen. 

Even zodat we op dezelfde golflengte zitten: wat zijn jobpagina’s? 

Onder de noemer jobpagina verstaan wij alle pagina’s waarop jij je als werkgevers wenst te profileren en openstaande vacatures onder de aandacht wil brengen. Dit omvat je werken-bij pagina en vacaturepagina’s tot zelfs specifieke landingspagina's voor job events, etc. 

Hier enkele tips waarmee je rekening moet houden bij de creatie en optimalisatie van je jobpagina’s. Daarbij vind je onderaan de blog ook nog een downloadbare checklist die je bij de hand kan nemen.

Een jobpagina die in het oog springt 

We hebben het niet over hoe je je als organisatie digitaal vindbaar maakt op Google. Wel over hoe gemakkelijk een bezoeker op je website de jobpagina kan vinden. Hoeveel keer moet een bezoeker doorklikken om tot op de vacaturepagina te komen? Hoe ver moet die scrollen? Welke subpagina's zijn er te doorlopen en zijn die überhaupt wel relevant? 

We zien het nog te vaak dat de jobs verstopt zitten in de footer van een website, alsof de medewerkers niet de drijvende kracht van de organisatie zijn. De weg naar je openstaande vacatures moet kinderspel zijn. Zet die jobpagina prominent aanwezig op je website, anders verlies je ongetwijfeld kandidaten! 

Eens de pagina’s gevonden zijn mag je de aandacht niet verliezen. Krachtige tekst, beelden van eigen medewerkers, video’s en quotes zijn maar enkele aspecten waarmee je je jobpagina’s kan spicen. Je wil je bezoeker warm maken voor je werkplek, en die ervaring start veelal online. Make it count! 

Alles wat we doen is mobiel 

Tot wel 90% van de bezoekers op je website komen via hun mobiel. Dus ook op je jobpagina's. Is de website van jouw bedrijf mobiel vriendelijk? Eindeloos scrollen is een no-go en vermijd al zeker dat je bezoekers verdrinken in bakken tekst, je jobpagina’s zijn geen ebook! 

Mobiel wil je de essentie kunnen weergeven. Een mooie afwisseling van tekst en beeld zorgt ervoor dat je de aandacht van de bezoeker kan behouden. 

Het ultieme doel van je jobpagina’s is sollicitanten binnenhalen. Het sollicitatieformulier moet dus zonder twijfel ook mobiel dat doel in de hand werken. Een mobiel vriendelijk formulier is dus een must, denk er daarom goed over na of een CV verplicht is, want wie heeft dat op zijn mobiel staan? 

Is alle nodige informatie aanwezig? 

Welke informatie ga je nu delen op jouw jobpagina’s? Hopelijk meer dan een klein stukje tekst over wie jullie zijn in de hoop dat hierdoor mensen zullen solliciteren. Je moet hen overtuigen, maar vooral ook voorzien van voldoende informatie. 

  • Overzicht van het bedrijf: een duidelijk overzicht van het bedrijf helpt potentiële kandidaten te overtuigen waar het bedrijf voor staat en wat jullie bedrijfscultuur inhoudt. 
  • Waar en bij wie kom ik terecht? Kandidaten willen vooral zo goed mogelijk begrijpen waar ze terechtkomen, en het liefst visueel, want ellenlange teksten zijn niet meer hedendaags. Beschik je over wat foto's of videomateriaal? Zet het dan zeker op je jobsite. 
  • Sollicitatieproces: vermeld duidelijk en beknopt hoe kandidaten kunnen solliciteren en wat ze kunnen verwachten tijdens het sollicitatieproces. Je kan niet elke sollicitant eerstdaags contacteren, dus communiceer duidelijk hoe het proces in elkaar zit en wat de sollicitant mag verwachten. 
  • Overzicht van de vacatures: maak het vooral gemakkelijk voor de kandidaten om een bepaalde vacature te vinden die aansluit bij hun interesses. Heb je 5x dezelfde vacature maar in verschillende regio’s? Maak dan niet 5 keer een aparte vacaturetekst aan, maar opteer ervoor om in het sollicitatieformulier een locatie aan te duiden. Je wilt namelijk niet dat je jobsite overvol staat met vacatures waardoor het navigeren niet overzichtelijk is. 

Maak solliciteren super eenvoudig!

We zijn er bijna, de potentiële kandidaat heeft interesse en wil graag solliciteren, of liever gezegd in contact treden. Als organisatie heb je in tussentijd ongelooflijk veel tijd, moeite en ongetwijfeld middelen gestoken om kandidaten zo ver te krijgen. Waarom verbaast het ons dan dat de meeste bedrijven in deze cruciale stap de mist ingaan? Hou alvast rekening met volgende zaken: 

  • Vermijd om de bal terug in het kamp te leggen van de kandidaat. Vraag niet om een mail te sturen naar werkenbij@bedrijfx.be met CV en motivatiebrief, hierdoor creëer je net een gigantische drempel. 
  • Zoals hierboven aangegeven, denk mobiel vriendelijk en vermijd dat ze een sollicitatieformulier niet kunnen vervolledigen omwille van het feit dat ze mobiel aan het surfen zijn 
  • Vraag geen dubbele gegevens op zoals naam, adres, telefoonnummer, etc. als je ook een CV opvraagt waar ook deze gegevens op vermeld staan. 
  • Vraag niet om een profiel aan te maken, dit wordt echt aanzien als een administratieve last en vergeet niet dat veel kandidaten starten met meer informatie te krijgen over de job en niet altijd even actief op zoek zijn. 

Jobpagina’s optimaal krijgen is niet altijd eenvoudig, daar zijn we ons van bewust. Maar kleine aanpassingen kunnen al een groot verschil maken. Hieronder kan je dé checklist terugvinden voor een converterende jobpagina. Wil je de checklist kunnen afdrukken? Klik hier voor de afbeelding

Snel resultaat nodig? Of wil je ondersteunende content voor een campagne? Met visuals en short format video kan je zo aan de slag zonder aan kwaliteit en identiteit in te boeten. Bij Tomorrow weten we alles van rekrutering, marketing en video. Heeft jouw HR-team niet de juiste vaardigheden om aan marketing te doen? En hebben je marketeers geen tijd en resources? Dat treft. Wij hebben beiden. Get in touch. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!