7 succesvolle manieren om jouw employer brand op te bouwen via socale media

Het opbouwen van een sterk werkgeversmerk is nu belangrijker dan ooit. De twee grootste HR uitdagingen voor 2022 zijn “veerkracht en welzijn” en “aantrekken van talent”. Employer branding staat met stip vanboven op elk lijstje van HR directors en managers.

Het is dus belangrijker dan ooit om eruit te springen, maar hoe maak je het verschil?

Employer branding content werkt, àls je rekening houdt met het belangrijkste basisprincipes voor een succesvolle employer branding strategie: Focus op persoonlijke verhalen en authenticiteit! 

De enige manier om dit te doen is door je eigen medewerkers in de schijnwerpers te zetten. Betrek hen in je online aanwezigheid. Je medewerkers zijn een representatie van wie jij bent als werkgever. Maar hoe vertel je dan best jouw werkgever verhaal of breng je jouw employer brand onder de aandacht?  

We delen graag 7 van onze succesvolle methodes. Vanuit Tomorrow zetten we deze zelf in om ons werkgeversmerk naar voor te brengen. Het resultaat? Wekelijks spontane sollicitaties! Bouw je mee ook jouw talentpool op? Blijf dan lezen. 

1/ Persoonlijke aankondiging van nieuwe medewerkers.

Voor nieuwe medewerkers die opstarten bij Team Tomorrow maken we resoluut een social media post. Niet zo eentje met “welkom bij het team” en hun foto van LinkedIn of Facebook, maar een foto op kantoor tijdens een van de eerste werkdagen. 

Het is fijn de nieuwe gezichten achter een bedrijf te ontdekken. Deel dus ook wat over hun achtergrond, hun interesses en passies. Zo weten volgers en (potentiële) klanten met wie ze contact zullen hebben. 

Enkele ideëen: wie heb je aangeworven, waarom is deze persoon de juiste match, de hobbies, passies en interesses, of gewoon een leuke quote. Make it personal! 

Nieuwe collega’s ervaren dit ook als een vorm van appreciatie. Je bent toch trots op de nieuwe medewerker? Bovendien bereik je organisch een nieuwe doelgroep van potentiële volgers. Een kleine post voor een grote impact. Works like a charm!

Door je nieuwe medewerkers in de kijker te zetten toon je aan je netwerk dat je organisatie groeit, en dat is altijd positief! 

Tips:

  • Kies voor een persoonlijke foto of video van de nieuwe medewerker.
  • Beschrijf kort de functie, dat volgers weten waarvoor ze bij die persoon terecht kunnen.
  • Maak het persoonlijk en vermeld hobby's, talenten en sterke punten van de nieuwkomer. 
  • Gebruik een afbeelding met een citaat of leuk feit over de nieuwe aanwinst van het team.

2/ Teambuilding en activiteiten in de spotlight.

Op teambuilding bouw je echt een open relatie op met de medewerkers. Het geeft de ruimte om elkaar te leren kennen los van de werkomgeving en zorgt op zijn beurt voor een sterkere samenhang van je team. 

Sterker nog, teambuildings zijn een bijzonder sterke manier om nieuwe talent aan te trekken door de sfeer en cultuur van een teambuilding te delen. Breng die lachende gezichten en leuke uitjes in beeld met een short video of foto. De informele sfeer en het oog voor de persoonlijke kant en relatie met je medewerkers tonen is een zeer sterke zet! It should not all be about the job, right?

3/ “a week in the life of…”-video

Een sterke kracht om mensen een écht beeld te geven van hoe het eraan toe gaat zijn social media takeovers of behind the scenes. Leuke of grappige momenten? Capteer het op camera en deel het met de wijde wereld. Fun-momenten? Delen maar! Onderschat de kracht niet van atypische werkmomenten op het aantrekken van talent.

Onze meest bekeken en virale behind the scenes? “A week in the life of …”. Zo deelden we de week van onze videograaf Richard. Een oprechte inzage, maar ook een weergave van de diversiteit in zijn functie. Heel wat klantencontact, leuke momenten. In no time (minder dan een dag) waren er meer dan 1000 views op de reel. Laat dit dan ook ons preferred format zijn om dergelijke video wereldkundig te maken.

4/ Employee testimonials

Wie is er beter dan je eigen medewerkers om te vertellen wat jouw bedrijf maakt tot een geapprecieerde werkgever? Twijfel dus niet om ook hun woorden en ervaring uit te spelen naar de buitenwereld toe en plan op regelmaat spontane interviews in.

Spontane interviews met medewerkers kunnen een heel leuk en ontspannen moment zijn. Ook heel wat medewerkers ervaren het als een vorm van appreciatie en betrokkenheid. Elke medewerker heeft een persoonlijk verhaal of een specifieke reden waarom ze voor jou als werkgever hebben gekozen.

Doe aan job branding en zet jouw vacatures en medewerkers in de kijker. Binnenkort komen onze video’s online. Volg dus zeker onze socials als je ervan op de hoogte wil blijven! (insert social media links IG/LI/FB)

Zie dit niet als een formeel evaluatiemoment, stel dus ook vragen die hun losser maken en de leuke aspecten van hun job willen delen. Vragen die je kan stellen zijn:

  • Vertel eens wat jouw job inhoud?
  • Wat vind je het leukste aan je job?
  • Wat is je leukste herinnering sinds je hier werkt?
  • Wie is je favoriete collega en waarom?

Er zijn natuurlijk heel veel andere manier waarop je jouw medewerkers in beeld kan brengen en een persoonlijke toets te geven aan je communicatie. Zo hebben wij ervoor gekozen een persoonlijke playlist van onze medewerkers te delen met onze online netwerk. Wat hiervan het voordeel is? Het is helemaal niet gebonden aan onze markt, maar belicht wel een volledig ander aspect van ons team: de sfeer en persoonlijke interesses. Het toont dat onze medewerkers de motor zijn van het bedrijf, zij bepalen de sfeer en de cultuur. Dit is elke keer opnieuw een groots succes!

5/ Video vacatures vallen op

Video Vacatures: De kern van het bestaan van Tomorrow. We gaven je in een eerder artikel al 4 takeaways om video in te zetten in je rekrutering. Maar wat we voor al onze klanten doen, deden we uiteraard ook voor onszelf. Het resultaat van onze eigen videovacature? Binnen de 5 dagen meer dan 17 sollicitanten.

Een tekstuele vacature is verleden tijd. Dare to show off! Bouw een connectie op met een doelgroep van potentiële kandidaten en toon je werkomgeving, collega’s en cultuur. Bovendien is een persoonlijke toelichting van de vacature veelal sterker aangezien je niet beperkt bent tot de tekstuele vertaalslag.

Ondertussen hebben al meer dan 200 bedrijven via Tomorrow gekozen voor video vacatures. De kracht van rekruteren met video is niet te onderschatten. Benieuwd? Bekijk dus zeker eens onze cases.

6/ Events

Authoriteit wordt veelal gebouwd of versterkt door het organiseren van een event. Een mogelijkheid om klanten, prospecten en ambassadeurs kennis bij te brengen door een interessant programma.

In maart 2022 organiseerden wij de eerste editie van “Tomorrow like a Pro”. We strikten een aantal bijzonder interessante sprekers over HR en Videomarketing en lieten hen de onderwerpen bepalen. Onze sprekers waren: Clo Willaerts (author en keynote speaker), Paulo Lopes (TikTok), Wim Ballieu (Balls’n’Glory) en Lesley Arens (HR Expert). De genodigden waren een selecte groep van HR professionals en marketing decision makers. En het resultaat? Tonnen aan content en publiciteit die aangeeft dat we weten waar we mee bezig zijn, want dat is ook zo!

7/ Behind the scenes

In overwegingsfase van het solliciteren zoeken sollicitanten informatie op over jou en jouw bedrijf. Zorg dus dat je maximaal vindbaar bent. Maar zorg ook dat jouw cultuur en employer brand zichtbaar is. Dit kan aan de hand van foto’s van je werkomgeving, gebeurtenissen die bovenstaand genoemd zijn, maar ook door het consistent delen van behind the scenes.

Meetings, opdrachten, events, .. betrek de potentiële sollicitant via sociale media. Zoals een bedrijf potentiële kopers betrekt bij product marketing, betrekken we sollicitanten bij recruitment marketing. Door herhaaldelijk zowel bovenstaande zaken te verspreiden aangevuld met behind the scenes heb je een 360° visibile employer brand.

Afhankelijk van je bedrijfsactiviteiten zal dit heel verschillend zijn. Bij Tomorrow hebben we de gewoonte foto’s te maken van videoshoots. Wat je daarmee ziet is dat we op heel veel verschillende locaties komen, een losse interne sfeer waarborgen en bijzonder leuke projecten tot leven brengen.

Employer branding met de kracht van video

We moeten je (hopelijk) niet meer overtuigen van de kracht van video. Sinds 2019 versterken we met Tomorrow werkgeversmerken met visibiliteit door de video in te zetten op cross media channels. Hoe video jouw employer brand kan versterken? We gaven je alvast enkele praktische tips. Indien je op zoek bent naar meer, dan zetten we ons team van creatives in om jouw visibiliteit te versterken en de juiste kandidaten aan te trekken.

Neem nu contact met ons op. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!