Hoe TikTok jouw rekrutering kan boosten.
Op 18 maart vond de eerste editie van Tomorrow Like a Pro plaats. Hét event waar we duiken in het belang van video als onderdeel van je rekruteringsstrategie. Hiervoor nodigden we 4 bijzonder interessante sprekers uit met elk hun eigen expertise. Naast Lesley Arens en Clo Willaerts verwelkomden we Paulo Lopes, TikTok Expert!
Paulo zit al 4 jaar midden in de wereld van TikTok. Wat velen van ons denken wanneer het gaat over TikTok, dacht hij in het begin ook: “Oh nee niet weer een app, ik snap er helemaal niets van”. Maar niets in minder waar! Al snel werd Paulo dé TikTok-goeroe en verkondiger van het potentieel dat de app kan hebben voor bedrijven.
TikTok heeft sociale media volledig veranderd, dat is een feit. Paulo geeft ons meteen mee hoe wij daar onderdeel kunnen van uitmaken. Sinds het ontstaan van TikTok domineren short video’s de online wereld. Het is content met een lange levensduur. Als je het juist aanpakt blijven je video’s ontzettend lang relevant! Je plaatst ze op alle relevante kanalen en daar blijven ze een purpose hebben.
Dit is TikTok, toch?
Eerst moeten we een mythe de wereld uit helpen. Want TikTok is veel meer dan een medium waar je enkel video’s te zien krijgt van dansende tieners. De app is over de tijd heen uitgegroei tot een medium waar je kort en krachtig de aandacht kan trekken op een creatieve en originele manier.
Meer zelfs, TikTok is uitgegroeid tot een ware zoekmachine. Feit is, er worden nog maar heel weinig hashtags van producten of diensten benut. Denk vb. een bedrijf dat autobanden verkoopt en je gaat vandaag 30 video’s maken met de hashtag autobanden, rekrutering en autotechnieker, doordat de concurrentie op deze hashtags zo laag is gaan mensen heel gemakkelijk bij jou terechtkomen. Het aantal bedrijven dat inzet op TikTok is nog zo beperkt dat hier heel wat potentieel voor het grijpen ligt!
TikTok zal bovendien steeds meer impact hebben. Het is dus belangrijker dan ooit om nu al je stempel te drukken en je hashtags te claimen.
Wat is TikTok dan wel? Hier zijn enkele facts & figures:
- Het is een short video deelplatform
- Voornamelijk gebruikt door millennials en Gen Z
- Video's kunnen 15 - 30 seconden duren
- Er zijn heel wat variabele categoriën
- en tal van special effects
- Het is fun, simpel en luchtig
Paulo’s advies is om TikToks te maken die niet langer dan 15 seconden duren. Zo heb je een grotere kans dat kijkers de video uitkijken. Niet onbelangrijk als je weet dat het succes van je video bepaald wordt op het aantal keren dat je video uitgekeken is, de engagement rate van je video.
Werken met influencers op TikTok
Vaarwel Instagram en YouTube! Iedereen kan een Influencer worden op TikTok, wat ervoor zorgt dat de content veel authentieker is dan op andere sociale media kanalen. Maar hoe dan? Er zijn Branded Content Video’s, hashtag challenges, brand partnerships & long brand ambassadors die je kan aanspreken om jouw product of dienst te testen en hierover een woordje te delen. Belangrijk hier is dat je zoekt naar iemand die past bij je organisatie, en dezelfde waarden kan uitdragen.
Bekijk hier de aftermovie van Tomorrow Like a Pro:
De combinatie van influencers en ads.
Wanneer je een boodschap naar je doelgroep wilt sturen is het meestal het beste om met Influencers te werken zodat je de meest authentieke output krijgt. Met Spark Ads kun je video's op TikTok (influencer video's) boosten. Dit is de perfecte combinatie van een social campagne en je bereikt (alleen) de gebruikers die je wilt bereiken.
Wat kunnen we als startend merk realiseren op TikTok?
Als laatste krijgen we een voorbeeld van Paulo wat je met een budget van 30K kan verwezenlijken op TikTok, in vergelijking met traditionele TV-reclames. Met vrijwel de helft van een TV budget krijg je op TikTok
- 3,8 keer meer uniek bereik.
- Tientallen spots op TikTok
- 99% van de doelgroep bereikt ipv 16,5%
- Meer dan 15000 TikTok volgers
Don’t make ads, make TikToks
Wil je meer inspiratie over hoe je video kan inzetten voor rekrutering? Dan ben je bij Tomorrow aan het juiste adres! We ondersteunen je graag bij het uitbouwen van je rekruteringsstrategie. Neem gerust contact met ons op.