5 min read

Tomorrow rekruteert op de kanalen van morgen

Tomorrow rekruteert op de kanalen van morgen

Alexander Synhaeve in gesprek met Degroof Petercam, Marketing & Communication Specialist

Hoe bereik je jonge topprofielen en wek je hun interesse voor je bedrijf? Het is een vraag die niet alleen vele ondernemers bezighoudt, maar waar ook menig rekruteerder van wakker ligt. Want hoe zinvol is een paginagrote jobadvertentie in de krant nog als jongeren enkel tussen content swipen op hun smartphone?

Ook Alexander Synhaeve merkt de verschuiving op. Hij besefte dat je als HR-persoon moet denken als een marketeer, zag een gat in de markt, richtte de onderneming Tomorrow op en sprong in de bres. Een vernieuwende aanpak die hem de JCI-award Jonge Oost-Vlaamse Ondernemer van het Jaar zou opleveren.

Tomorrow is sinds 2019 actief op de markt en slaat een brug tussen HR en marketing aan de hand van employer branding en recruitment marketing, met een insteek die sterk verschilt van traditionele rekrutering. “Toen ik nadacht over een manier om het verhaal van een bedrijf rechtstreeks bij getalenteerde mensen te brengen, kwam ik uit bij sociale media. Maar dat betekende uit een ander vaatje tappen, want wat echt werkt op sociale media zijn video’s. Bovendien moet je er als bedrijf veel meer uitpakken met je cultuur, ethiek en werkomgeving als je overtuigend wilt overkomen. Samen vormen die ingrediënten de kern van onze business.

Simpel samengevat wil Tomorrow innovatief rekruteren op de kanalen van morgen en met de middelen van morgen. “We hebben de ambitie om alle bedrijven te helpen om op een betere manier rechtstreeks talent aan te trekken. Dat kan door efficiënter en duurzamer aan te werven. Efficiënt aanwerven betekent dat je erin slaagt om de juiste mensen aan te werven. Duurzaam iemand aanwerven houdt daarnaast in dat je jouw bedrijfscultuur visueel in beeld brengt, waardoor je een match kan vinden met kandidaten die zich vereenzelvigen met die cultuur.”

Unieke werkwijze

Al na een zestal maanden bleek Tomorrow een schot in de roos. De unieke aanpak, die erin bestond om tekstuele jobaanbiedingen in videovacatures om te zetten, viel meteen in de smaak. “We waren een pionier en boden als enige een dergelijke service aan”, merkt Alexander op. “Doorheen de jaren groeiden we mee met de markt en onze klanten. Onze activiteiten en ons actieterrein breidden uit, van videovacatures verzorgen naar meedenken met de klant, en vervolgens naar diensten leveren als all-in-one-partner. We zetten ook in op inhouse expertise, wat ons onderscheidt van de communicatiebureaus die met externe copywriters en videografen werken. Voor ons is dat een bewuste keuze die toelaat om een kwaliteitsgarantie te bieden. Ook dat blijkt een goede zet."

Alexander Synhaeve startte zijn bedrijf Tomorrow aanvankelijk alleen op, maar koos er na zes maanden toch voor om een co-founder aan boord te halen. “Enerzijds had ik nood aan een klankbord binnen de onderneming, want met jezelf kun je niet van gedachten wisselen. En anderzijds liet die beslissing toe om meerdere regio’s aan te boren waardoor de onderneming sneller kon groeien. Dat ik de rekruteringsmarkt goed kende en daardoor vlot kon inspelen op hun noden, werkte de snelle groei nog in de hand.”

Als je te lang in je gouden kooi blijft, zit je vast. Je moet durven te springen.

Alexander Synhaeve, oprichter van Tomorrow

Krapte op de arbeidsmarkt

De afgelopen jaren raken heel wat vacatures almaar moeilijker ingevuld. Die krapte op de markt is koren op de molen van Tomorrow. Bedrijven die personeel willen aanwerven, beseffen immers maar al te goed dat ze hun beste beentje moet voorzetten nu zowat in alle sectoren een zogeheten ‘war for talent’ heerst. “Wij spitsen ons niet toe op een bepaalde sector. Elk bedrijf dat bij ons aanklopt, helpen we verder. Ons uitgangspunt is steeds dat het bedrijf in kwestie bij de kandidaten solliciteert, en dus niet omgekeerd. Zo zijn we actief in de zorgsector, in finance en in legal, maar helpen we evengoed met de zoektocht naar operatoren, arbeiders, bedienden, verkopers, horecapersoneel en noem maar op. We werken dus heel breed, maar eigenlijk draait het steeds om hetzelfde: mensen aanwerven.”

Om in contact te komen met kandidaten maakt Tomorrow gebruik van Facebook, Instagram, TikTok, Youtube en Google Advertising. “Een eerste stap is bepalen welk profiel we nodig hebben en waar die doelgroep aanwezig is. Vervolgens richten we ons tot die doelgroep via het sociale medium dat het meest aangewezen is.”

Heel wat topklanten hebben intussen de weg naar Tomorrow gevonden. Daarmee heeft Alexander Synhaeve drie belangrijke doelen gerealiseerd. “In het begin droom je van een eigen team, dan van een eigen kantoor en in derde instantie van een uitgebreide klantenkring. Het zijn voor mij drie mijlpalen waar ik heel trots op ben. De volgende doelstelling is nu onze dienstverlening nog meer op punt zetten en inzetten op regionale uitbreiding. Internationale ambities koesteren we ook wel, maar ons sterke merk nu in andere regio’s op de kaart zetten heeft toch voorrang. We zijn voornamelijk sterk gekend in West- en Oost-Vlaanderen en willen onze naamsbekendheid ook verhogen in Antwerpen, Vlaams-Brabant en Brussel. We hebben dus nog heel wat potentieel in België.”

Groeiparadox

Elke onderneming die groeit, krijgt vroeg of laat af te rekenen met groeipijnen die een rem kunnen zetten op de verdere groei. Ook Alexander Synhaeve kent het fenomeen. “Ondernemen is voor mij keuzes maken. Al sinds de opstart zijn we rendabel, maar je maakt nu eenmaal al eens verkeerde keuzes. Bovendien verander je ook als persoon, waardoor je prioriteiten veranderen. Zelf ben ik bijvoorbeeld twee keer papa geworden in de periode dat het bedrijf een groeispurt doormaakte. Dat was heel hectisch, want ik moest tegelijkertijd mensen aanwerven voor het bedrijf. Een van de belangrijkste factoren in je verhaal is trouwens je team. De juiste medewerkers vinden die over de juiste skills beschikken en ze op de juiste stoel in je organisatie krijgen, is essentieel om te kunnen opschalen met je onderneming. Gelukkig ben ik daar behoorlijk goed in (lacht).

”Als laureaat van de JCI-prijs kreeg Alexander de kans om deel te nemen aan de masterclasses die Degroof Petercam, Paquay & Associates en Cresco Law samen organiseren voor de finalisten van de JCI Award. “Het was heel interessant om tijdens die masterclasses na te denken over mijn parcours en kritisch te kijken naar mezelf en mijn aanpak. Door het dossier samen te stellen, in te dienen en te pitchen aan andere ondernemers word je als het ware gedwongen om stil te staan bij je successen. Dat doen we veel te weinig, vind ik. Wat dit JCI-traject me ook heeft geleerd, is dat alle ondernemers dezelfde groeipijnen doormaken en dat ze best wel positief zijn; ze maken deel uit van het leerproces waardoor je effectief groeit.”

Slotsom?

Dat hij destijds de sprong heeft gewaagd, beklaagt hij zich geen moment. “Ik merk dat velen willen ondernemen, maar niet durven. Mijn advies: geef het een kans en spring. Je gaat echt wel een mooi verhaal schrijven als er passie aanwezig is. Persoonlijk vind ik dat heel belangrijk. Niets is zo erg als in je gouden kooi blijven zitten terwijl je ongelukkig bent. Bekijk je gouden kooi daarom als een manier om geld opzij te leggen om de eerste maanden na je grote sprong te overbruggen. En aarzel daarna niet te lang, anders zit je vast. Zelf heb ik twee jaar getwijfeld voor ik het erop waagde. Sindsdien heb ik vrijheid en dat is een zalig gevoel. Kortom, durf te springen!”

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!