TikTok opnemen in jouw marketingmix? Say no more.
TikTok, we kennen het allemaal. Urenlang zitten scrollen langs de grappige, choquerende, soms vertederende en veelal informatieve content die de miljoenen gebruikers van TikTok elke dag online plaatsen. Maar kunnen we dit veelbesproken platform ook inzetten voor onze rekruteringsstrategie? Het antwoord hierop is duidelijk. Absoluut!
Om TikTok in te zetten voor jouw recruitment marketingcampagne heb je wel de juiste video nodig. Maar hoe maak je een goede TikTok video? Wij hebben - jammer genoeg - geen ultieme secret recipe, maar we zetten wel graag even op een rijtje wat volgens ons kan bijdragen aan een succesvolle TikTok video.
1/ Alles begint met content
Content maken, dat lijkt gemakkelijk, maar laat dit nu net het moeilijkste onderdeel zijn. TikTok video’s zijn niet dezelfde video’s als deze die we gebruiken voor onze andere sociale media platformen. De video’s moeten o.a. voldoen aan drie zaken:
- Ze moeten creatief zijn. Be unique, be different. Gebruik een sausje van humor, een vleugje muziek en een snuifje effecten om jouw video’s te laten opvallen tussen de massa.
- Ze moeten relevant zijn. Check out the latest trends! Doe mee aan de nieuwste uitdagingen en gebruik populaire hashtags. Dit zal veel helpen om de aandacht van de kijker te trekken en vast te houden.
- Ze moeten kwalitatief zijn. Quality over quantity! Vergis je niet, de content op TikTok mag dan misschien wel kort zijn, maar als de kwaliteit van je video te wensen overlaat, ben je de kijker kwijt alvorens je ‘TopTikTokTopic’ kan zeggen.
2/ Enkel en alleen mobiel
Mobile, mobile, mobile! TikTok is ontworpen voor mobiel gebruik. Laat ons ervan uitgaan dat 95% van de mobiele gebruikers hun telefoon doorgaans rechtop houdt. Dit zorgt ervoor dat verticale video de ideale keuze is voor jouw video op TikTok. Niet overtuigd? Here’s why:
- Een verticale video vult het scherm. Neem het van ons aan, niemand wil zijn ogen moeten toeknijpen om een video op TikTok te kunnen bekijken.
- Het is gebruiksvriendelijk. TikTok gebruikers zijn het gewoon om doorheen hun feed te scrollen en video’s te kunnen bekijken zonder hun telefoon te moeten draaien. Dat is voor hen gewoon one effort too many.
- We smijten er nog een term tegenaan: on-the-go content. Wanneer je gebruik maakt van een verticale video, is het veel gemakkelijker om in enkele clicks een video te recorden en deze instant op TikTok te posten. No editing necessary!
3/ Make it pop
Ten derde is het belangrijk ook de nodige aandacht te besteden aan de juiste muziek, geluidseffecten en de subtitles. Geluid maakt een heel groot verschil in de ervaring van de kijker. Het wekt emotie op en helpt zo de boodschap mee te versterken. Ook ondertiteling werkt het succes van je video in de hand. We horen je al denken[AS1] : “Spreek ik niet duidelijk genoeg dan?”. Natuurlijk wel, maar ondertiteling heeft veel voordelen:
- Iedereen krijgt de boodschap mee, dus ook de TikTok users die luisteren zonder geluid.
- Ondertiteling versterkt je boodschap, zelfs voor zij die de video bekijken met geluid.
- Stel dat je jouw video opneemt in het Nederlands, maar je wil graag gans België aanspreken. Plaats Franstalige subs op je video, en voilà, onze Waalse buren begrijpen perfect waar je het over hebt.
4/ Breng een duidelijke boodschap
Ten vierde, zorg ervoor dat je video concreet is. Wat bedoelen we daarmee? Neem een call-to-action op in jouw video. Enkel zo kan de kijker weten wat jouw uiteindelijke doel is van de video én op die manier creëer je extra betrokkenheid bij jouw video. Win win dus! Hebben we hier tips voor? Say no more:
- Wees duidelijk en specifiek. Wat wil je exact dat de kijker doet? Moeten ze liken, followen, sharen, reageren, … Geef de kijker een zeer duidelijke actie mee.
- Maak het urgent. Geef de kijker een reden om meteen actie te ondernemen. FOMO ALERT!
- Maak het gemakkelijk. Zorg ervoor dat de actie weinig moeite kost om uit te voeren. Voeg bijvoorbeeld een link toe of werk met specifieke hashtags waar men je video’s kan terugvinden en delen.
- Wees authentiek. Dit is al jaren ons stokpaardje, maar ook op TikTok is dit van groot belang. Je call-to-action moet passen bij de inhoud en de toon van je video. Sluit je een serieuze video af met een hilarische call-to-action, dan zal de verwarring bij de kijker ongetwijfeld groot zijn. Een echte no-go dus.
5/ Zet de puntjes op de i
Tot slot nog wat droge theorie die je zeker moet meekrijgen. Hou je ook met deze specificaties van het TikTok-platform rekening, dan ben je alvast all set om jouw video’s op TikTok te lanceren.
- TikTok is vooral populair bij tieners en jongvolwassenen. Je boodschap hieraan aanpassen, is dus een must.
- De ideale beeldverhouding van een TikTok-video is 9:16. De aanbevolen resolutie is 1080 x 1920 pixels.
- De standaard maximale lengte van een video is 60 seconden. Uiteraard zijn er manieren om je video’s in te korten tot 15 seconden of juist te verlengen naar 3 minuten.
- Er kunnen tot 100 hashtags per video gebruikt worden. Door het gebruik van hashtags kan de zichtbaarheid van je video vergroot worden.
Et voilà, jouw video is helemaal klaar om los te laten op het uitgestrekte landschap van TikTok. Je kan er nu voor kiezen om dit organisch te lanceren en het dus z’n eigen gangetje te laten gaan, of je kan opteren voor een geadverteerde video. Geen idee waar we het nu weer over hebben? Stay tuned! Binnenkort veel meer over de wondere wereld van de TikTok-advertenties.
TikTok platform specs die je moet weten
Hier zijn enkele belangrijke TikTok platform specificaties die je moet weten:
- Demografie: TikTok heeft wereldwijd meer dan 1 miljard gebruikers en is vooral populair onder tieners en jongvolwassenen.
- Videoformaat: TikTok ondersteunt video's in de formaten MP4 en MOV.
- Videoresolutie: De aanbevolen resolutie voor TikTok-video's is 1080 x 1920 pixels, met een beeldverhouding van 9:16.
- Videolengte: De standaard maximale videolengte voor TikTok-video's is 60 seconden. Er zijn echter opties beschikbaar om video's in te korten tot 15 seconden of te verlengen naar 3 minuten..
- Hashtags: Hashtags spelen een belangrijke rol op TikTok en kunnen worden gebruikt om de zichtbaarheid van video's te vergroten. Gebruikers kunnen tot 100 hashtags per video gebruiken.
- Duets: Duets zijn een populaire functie op TikTok waarmee gebruikers kunnen reageren op de video's van andere gebruikers door hun eigen video naast de originele video te plaatsen.
- Effecten: TikTok biedt een breed scala aan effecten en filters die gebruikers kunnen toevoegen aan hun video's, waaronder AR-effecten.
- Geluiden: TikTok biedt een enorme bibliotheek met muziek en geluiden die gebruikers kunnen gebruiken in hun video's.
- Adverteren: TikTok biedt verschillende opties voor adverteren, waaronder in-feed videoadvertenties, merkuitdagingen en merkeffecten.
Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de platform specificaties van TikTok om ervoor te zorgen dat je video's optimaal presteren op het platform en om effectief te adverteren op TikTok.
Op zoek naar een partner die je wegwijs maakt in de wondere wereld van short video content? Je weet ons te vinden!