9 stappen om te starten met employer branding
9 stappen om een onweerstaanbaar werkgeversmerk te creëren.
1. Start met jouw EVP - Employee Value Proposition
Bepaal jouw waardepropositie als werkgever (EVP). Doe onderzoek om te bepalen wat jouw bedrijf uniek maakt en stel een overtuigende EVP-statement op.
Om een authentieke input te ontvangen kan je aan de slag gaan met een ENPS (employee net promotor score) bevraging. We creëerden een eigen AI-powered tool om deze optimaal uit te sturen en te analyseren. Ontdek deze hier: https://www.tomorrow.be/diensten/toolbox
2. Kandidaat-persona's
Begrijp jouw doelgroep. Creëer kandidaat-persona's om je rekruteringscommunciatie en outreach op maat te maken.
Kijk door de bril van kandidaten en doorloop zélf de candidate journey. Welke touchpoints heb je? Waar loopt het stroever? Ontvang je al de nodige informatie die je wenst en kan je er vlot mobiel doorlopen.
Spreek de taal van jouw kandidaat en geef een persoonlijke inzage in de functie en je bedrijf.
3. Merkidentiteit
Auditeer je huidige merkidentiteit. Evalueer je website en jobsite, social media kanalen, vacatures, werkomgeving, onboarding etc voor een consistente merkervaring.
Het oog wil ook wat. Ook kandidaten zijn gevoelig aan het visuele en de uitstraling. Beperk je “branding” niet tot sales en product, maar trek de lijn ook door in talent acquisitie.
4. Authentieke content
Ontwikkel boeiende inhoud. Creëer authentieke content die je EVP en cultuur tot leven brengt. Deel verhalen van werknemers, beelden achter de schermen, aantrekkelijke video’s en meer.
Blijf steeds trouw aan je identiteit en zorg dat je ook blijft informeren. Rekruteren en employer branding zijn géén reclame. Blijf oprecht en authentiek in je content.
5. Online zichtbaarheid
Promoot jouw employer brand online. Maak gebruik van je website, sociale media, job boards en andere digitale platformen om jouw employer brand onder de aandacht te brengen.
Iedereen is online. Weet waar jouw doelgroep zich bevindt en zet in op deze kanalen. Het is beter om één of twee focus kanalen te hebben dan overal aanwezig te zijn zonder er sterk op in te zetten. En onthoud: consistency is key! Een employer brand bouw je niet op weken, maar op maanden en jaren.
6. Oog voor jouw huidige werknemers
Zorg voor een sterke werknemerservaring. De ervaring van een kandidaat begint bij het eerste contactpunt. De ervaring van een werknemer begint bij de onboarding en de opstart. Zorg dat deze goed georganiseerd en duidelijk is. Zorg ervoor dat mensen ten alle tijde betrokken zijn en je employer branding ‘voelen’.
Te vaak is er een grote afstand tussen wat werknemers voelen en ervaren en de identiteit die als werkgeversmerk wordt uitgedragen. Zorg dat je EVP uit punt 1 effectief klopt en gedragen wordt door de mensen. Benader het niet top-down, maar betrek werknemers in het bepalen ervan.
7. Activeer ambassadeurs
Activeer ambassadeurs van medewerkers. Stel werknemers in staat om hun positieve ervaringen te delen op sociale media en via hun netwerken.
Betrek werknemers maximaal in initiatieven om jouw werkgeversmerk te activeren. Wist je dat heel wat van onze videoproducties worden ervaren als een fantastische manier om teamleden samen te brengen, een band te laten opbouwen en nadien als ambassadeurs naar voor te komen?
Zelf ook een contentproductie met ons opzetten? Contacteer ons hier: https://www.tomorrow.be/contact
8. Meten is weten
Monitor en meet. Gebruik enquêtes, focusgroepen en tools om inzicht te krijgen in de perceptie van uw merk en het wervingssucces in de uitwerkingsfase. Gebruik online analytics om zicht te krijgen in welke mate jouw website en jobsite door potentiële kandidaten wordt gezocht.
Werk met pixels om retargeting op te zetten en op te volgen hoeveel kandidaten converteren naar sollicitaties. Kom zo te weten waar mensen afvallen in de candidate journey om deze bij te sleutelen.
9. Leer en optimaliseer
Blijf optimaliseren. Blijf wendbaar, creatief en kandidaatgericht terwijl je jouw employer brand strategie na verloop van tijd verfijnt.
Employer branding is een lange termijn gegeven. Meet, stuur bij en optimaliseer continue om zo jouw instroom optimaal te laten verlopen.
Win het hart van talent met een sterke employer brand!
Een sterk werkgeversmerk is een echte talent magneet. Volg deze 9 stappen en zorg dat je top-of-mind wordt bij potentieel talent!
Hulp nodig om deze stappen uit te rollen? We hielpen meer dan 200 bedrijven succesvol talent aan te trekken.
Vraag hier jouw offerte aan: https://www.tomorrow.be/offerte