Wat kan recruitment van marketing leren?
Marketeers zijn meestal de collega’s die jou bombarderen met ‘hot’ topics zoals “customer experience”, “conversies”, “funnels”, “USP’s” of “SEO”. Say what? Het zijn niet steeds de topics waar je een instant coup de foudre van krijgt.
Als er één ding is dat we marketeers wél moeten meegeven is het wel dat hun acties draaien rond één welbepaald kernelement: de klant. Hoe trek ik deze aan en nog meer: hoe behoud ik deze zodat ik partner word in zijn of haar leven?
Deze doorgedreven klanten mindset is exact waar jij als HR expert het verschil kan maken. We geven jou 4 speerpunten mee voor een ‘Employee-Centric’ recruitment plan.
1) Wat is mijn recruitment positionering, mijn ‘One Thing’?
“Bedrijf X zoekt getalenteerde medewerker om zich te vervoegen in een dynamisch team met aantrekkelijk salarispakket”.
Herkenbaar? Toch worden deze functieomschrijvingen nog massaal neergepend waardoor ze allesbehalve uniek zijn op de vacaturemarkt. Probeer voor het schrijven van jouw vacature een helder antwoord te krijgen op de vraag: wat maakt mijn bedrijf zo uniek?
Een vacature voor calculator in de bouwsector zal gelijkaardige competenties vragen als een calculator vacature bij concurrenten. Voor iemand die de job reeds uitoefent is dit geen nieuwe en prikkelende informatie. Verleg de focus en kies ervoor uit te leggen waarom werken bij jouw bedrijf zo anders is. Jouw “One Thing” zet je in de spotlight en herhaal je in elk recruitment marketing initiatief.
2) Vertel een authentiek verhaal.
In een kandidatenmarkt waarbij je keuze hebt om te solliciteren op verschillende gelijkaardige vacatures, zal de ‘klik’ met het bedrijf, cultuur en visie het verschil maken. Toon deze zaken ook aan de potentiële kandidaat! Dit gaat verder dan het opsommen van jouw bedrijfswaarden. Hoe zet je dit om in de praktijk? Video is hiervoor een uitstekend medium om een authentiek beeld te geven van jouw DNA. Het geeft jou ook de mogelijkheid om jouw verhaal uit te leggen via collega’s, wat een enorme geloofwaardigheid geeft aan jouw vacature. Videomarketing for the win!
3) Recruitment content is niets waard zonder een slimme marketing distributie.
De mooiste en meest opvallende teksten, video’s en foto’s. We denken hier grondig over na en willen de vacature zo creatief mogelijk kunnen overbrengen naar de potentiële sollicitant. Een even belangrijke denkoefening in recruitment is weten op welke kanalen jouw doelgroep zich bevindt. Je maakt op deze basis een selectie van kanalen waar jouw boodschap verspreid zal worden. Marketeers denken eerst na op welke kanalen ze hun potentiële klant willen bereiken, om dan pas de bijhorende boodschap voor dit kanaal te definiëren. HR experts bepalen dus ook best vooraf via candidate persona’s en de Candidate Journey hoe de boodschap de doelgroep bereikt.
4) Meten is weten.
Net als vele andere sectoren zit recruitment marketing in een digitale stroomversnelling. Dit geeft enorm veel opportuniteiten om jouw doelgroep te vinden, te volgen en te overtuigen om te solliciteren op de vacature. Data reporting lijkt een inspanning van lange adem, maar kan reeds voor beginners in het vak makkelijk opgezet worden. Indien je moeilijkheden ondervindt, vraag ondersteuning bij jouw marketing collega. Wij helpen jou alvast op weg met deze 3 belangrijke fases als leidraad in jouw recruitment data:
- Bepaal vooraf jouw doelen (of ‘KPI’s’). Wanneer ga je tevreden zijn? Bv. het aantal bezoekers op jouw jobpagina, aantal sollicitaties of aantal kliks op jouw advertenties.
- Zorg dat jouw data overzichtelijk wordt gemeten. Via Google Analytics kan je een handig dashboard aanmaken waarin je bezoekers of kliks op jouw jobpagina kan meten. Éénmaal opgezet, kan je er op lange termijn steeds mee werken. Ook heeft elk sociaal medium een handige tool om data te tracken (Facebook Creator Studio of LinkedIn Ads Manager)
- Meten van data is enkel een toegevoegde waarde als je daarna stilstaat bij de resultaten en inzichten verwerft. Deze inzichten en lessons learned neem je mee naar een volgende recruitment campagne.
Zoals je ziet heeft recruitment enorm veel gelijkenissen met marketing. Wie een strategie opbouwt dat ‘people first’ is, is aan de winnende hand. Toon deze menselijke factor met hét medium van vandaag: video.
Wij helpen je graag bij het uittekenen van een recruitment strategie waar video centraal staat, waar slimme marketingtechnieken aan toegevoegd kunnen worden. Benieuwd? Stel je vraag aan ons hieronder.