Recruitment
5 min read

Rekruteren tijdens en na de corona crisis. Wat na morgen?

Door de coronacrisis davert de arbeidsmarkt op zijn grondvesten. Bedrijven gaan in overlevingsmodus. Onzekerheid neemt de bovenhand. Heel wat mensen werden en worden door hun werkgever op economische of technische werkloosheid geplaatst.

Welke gevolgen zal deze situatie met zich meebrengen voor werving van het juiste talent? Wij deden onderzoek naar de impact van COVID-19 op rekrutering en employer branding. Dit toont ons aan dat 40% van de bevraagde Vlaamse ondernemingen vacatures on hold plaatsen. Zo zie je dat niet alleen de werkgevers afwachten, maar ook de potentiële werknemers.

Wat kunnen we wel met zekerheid zeggen? Het is belangrijker dan ooit om verbonden te blijven met je huidige werknemers én met nieuwe of potentiële werknemers.

tomorrow

4 zaken die je niet over het hoofd mag zien

Hoe pak je dat nu aan? Tomorrow helpt je alvast op weg met vier belangrijke zaken die je niet over het hoofd mag zien om gericht talent aan te trekken in het nieuwe normaal:

1. Blijf Aanwerven

Wat leerde de crisis in 2008 ons? Bedrijven die zijn blijven aanwerven hebben de kans gegrepen om uit de nieuwe poule van kandidaten het juiste talent aan te spreken om zo hun eigen groei of positionering te versterken. Zet dus in op online aanwezigheid om de juiste  kandidaten te bereiken, want de pre-corona visvijver is aangevuld met nieuw talent.

2. Verzorg je imago

Het werkgeversimago is belangrijker dan ooit. We zien empathic employer branding naar boven komen. Eerlijkheid en oprechte authenticiteit winnen terrein. Bedrijven die het begrepen hebben, zetten opnieuw in op een nauwere band met hun werknemers door begrip en empathie te uiten, en door van gezondheid en evenwicht prioriteiten te maken.

3. Blijf communiceren via de juiste kanalen

De grootste fout die je nu kan maken? Verdwijnen op de achtergrond en communicatie verlammen. Het is belangrijk om toekomstperspectief te bieden, hoe onzeker de toekomst ook is. Dit moet je doen door de mensen te bereiken daar waar ze zijn: online.

In tijden van remote work worden sociale media en digitale kanalen meer bezocht dan voordien. Uit ons onderzoek naar de impact op rekrutering en employer branding blijkt dat 90% van de bevraagde Vlaamse bedrijven inzet op LinkedIn als kanaal om talent aan te trekken. Ideaal voor gerichte targeting, specifieke functies en jobdomeinen maar vergeet ook de kracht ook niet van Facebook, Instagram en Google Display.

4. Breng je vacatures tot leven

Hoe kan je extra betrokkenheid creëren om kandidaten aan te trekken én te behouden? Video! Van videoadvertenties en werknemersverhalen tot onboarding en introductie. Video is inzetbaar in alle stappen van de candidate en employee experience. Het gebruik ervan maakt het mogelijk om in elke fase engagement te genereren. Waarom? Beeld spreekt meer dan woorden. Vanuit Tomorrow zijn we een helpende hand om het juiste verhaal via het juiste kanaal tot bij de juiste doelgroep te brengen.

Combineer je deze elementen? Dan ben je klaar voor morgen!

Onze conclusie?

Blijf geconnecteerd met je huidige werknemers en potentiële werknemers. Het is belangrijk om in te zetten op de juiste online kanalen. Je boodschap het beste overbrengen om zo goed mogelijk te connecteren doe je via video. Het biedt een geweldige kans om kandidaten te bereiken, het juiste talent aan boord te brengen én te behouden.

We deelden onze expertise zowel naar het start- en scale-up landschap via Start-it @ KBC en ondernemend Vlaanderen via Unizo.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!