Rekruteren met een candidate journey map.
Een candidate journey map geeft visueel weer hoe en wanneer een kandidaat in contact komt met jouw boodschap. Je brengt in kaart welke fases jouw ideale kandidaat doorloopt in zijn/haar zoekproces naar een job. Eens je deze fases hebt gedefinieerd, kan je ook jouw boodschap perfect afstemmen op de fase waarin de kandidaat zicht bevindt. Resultaat? Je vindt sneller de juiste match tegen een lagere kost!
Stap 1: definieer jouw Candidate Persona.
Allereerst bepaal je wie jouw ideale kandidaat is. In een candidate persona beschrijf je de kenmerken, vaardigheden, eigenschappen, doelen, meningen en nog zoveel meer van jouw ideale kandidaat.
Stap 2: bepaal de behoeften van de kandidaat bij elke fase.
Elke kandidaat doorloopt een aantal fases in het zoekproces. Deze fases zijn de hoekstenen voor de journey in kaart te brengen. Elke fase wordt gevoed door de behoeften van jouw kandidaten. Wat zijn de belangrijkste wensen en behoeften van de ideale kandidaat in elke fase? Welke gedachten en gevoelens sturen hun gedrag? Jij geeft een antwoord op deze vragen bij elke fase.
Enkele voorbeelden:
- De Awarenessfase: Ken ik dit bedrijf? Waar staat het voor? Wat doet het? Hebben ze openstaande vacatures?
- De Considerationfase: Matcht dit bedrijf bij mijn profiel? Matchen de vacatures bij mijn openstaand profiel? Welke informatie kan ik vergelijken met gelijkaardige vacatures of bedrijven?
- De Interestfase: Waarom kiezen voor deze vacature of bedrijf? Welke ‘sparkle’ heb ik dat mij triggert in deze onderneming of vacature?
- De Decisionfase: Hoe is mijn sollicitatie ontvangen door het bedrijf?
- De Selectiefase: Wat wordt er nog van mij verwacht? Hoe evalueert het bedrijf mijn sollicitatie?
Stap 3: definieer touchpoints voor elke fase.
In elke fase zal de kandidaat in contact komen op verschillende manieren met jouw boodschap. Deze interacties noemen we ‘touchpoints’. Dit kan gaan van een mond-aan-mond-reclame van een collega over de job, maar is evengoed een jobadvertentie in de krant, een spandoek aan de gevel of een Social Media bericht. Het staat niet vast dat jouw kandidaat alle touchpoints gaan doorlopen. Sommige kandidaten zullen bijvoorbeeld enkel het Social Media bericht zien, en een anderen enkel de jobadvertentie in de krant. Doel is om alle opties te visualiseren.
De beste bron om deze touchpoints te definiëren is jouw Candidate Persona. Hier heb je reeds nagedacht over de kanalen waar jouw ideale kandidaat zich bevindt. Daarnaast is een analyse van voorgaande rekruteringen uiterst nuttig. Welke type kandidaten klikten op de vorige Social Media advertenties? Welk type kandidaten zagen de advertenties in de krant. Meten is weten! Ook een kwalitatief gesprek met recent aangeworven collega’s kan jou betere inzichten geven. Hoe kwamen zijn in contact met de vacature en jouw bedrijf?
Stap 4: Bepaal een boodschap en timing per touchpoint.
Per touchpoint vraag je jezelf af wat die ene boodschap is dat de kandidaat zich moet herinneren na de interactie. Indien bijvoorbeeld een touchpoint in de ‘Awarenessfase’ een bericht van een collega is aan zijn/haar netwerk (employee referral), wil je dan dat de belangrijkste boodschap de cultuur van het bedrijf is? Of eerder de inhoud van de vacature? Jij als HR professionals maakt deze keuzes en informeert de betreffende collega’s met de juiste richtlijnen.
Naast de inhoud is ook de timing van de boodschap cruciaal. Heb je een Facebookadvertentie en jouw vacaturewebsite als twee touchpoints? Dan is het logisch dat je eerst jouw website op punt stelt, om dan jouw Facebookadvertentie te lanceren. De fases lopen uiteraard chronologisch, waarbij je eerst start met jouw Awarenessfase, maar touchpoints binnen een fase kunnen soms ook net iets vroeger of later gepland worden. Zo krijgt de kandidaat dé perfecte journey experience.
Deze vier stappen brengen jou tot 1 overzicht, waarbij je een logische visualisatie hebt van de weg die jouw ideale kandidaat aflegt in het vinden van een job bij jouw bedrijf.
Je kan dit overzicht makkelijk op één horizontale A4-slide of document maken. Deze oefening moet eerst en vooral voor jou werkbaar zijn, waarbij je snel en efficiënt de opzet en redenering van jouw rekruteringscampagne kan consulteren.