BEKIJK: Hoe authentiek en omni-channel communiceren?
Op 18 maart vond de eerste editie van Tomorrow Like a Pro plaats. Hét event waar we duiken in het belang van video als onderdeel van je rekruteringsstrategie. Hiervoor nodigden we 4 bijzonder interessante sprekers uit met elk hun eigen expertise. Naast Lesley Arens, Clo Willaerts en Paulo Lopez verwelkomden we Wim Ballieu. Hij deelde er vol passie zijn verhaal over het ontstaan en de identiteit van Balls'n'Glory.
We zeggen gewoon wat we doen.
Na jaren ervaring in de hospitality wereld en dagenlang champagne serveren aan de opgetrokken neuzen - zoals hij het zo gezapig zegt in Gents - stelde Wim zichzelf de vraag: “Is dat het nu?”. De honger om met iets nieuws op de proppen te komen was groot, en vanuit de conversaties met zijn grootouders en nonkel op hun boerderij zag het concept van Balls & Glory het licht.
Waarom heeft dit concept zo gescoord? Het was het enige dat ze serveerden, de eenvoud overstijgt. Je kon kiezen tussen een varkens- of kippenbal, 2 sauzen en stoemp. Zo simpel was het.
“Communicatie is constant op dezelfde nagel blijven kloppen”, hamert Wim er toch goed in. Je moet doen wat je zegt. Catering en horeca is daarvoor een heel dankbare branche om dit statement waar te maken. Je kan je bezoekers laten ruiken aan het eten, binnenkijken in je open keuken, luisteren naar je muziek, … Creëer een beleving, het is de meest eenvoudige manier om met je klanten te communiceren.
Wim mag dan wel een kok zijn, hij is voornamelijk een entertainer! Dit is iets wat binnen marketing ook aan kracht wint, je moet niet altijd instructievideo’s praktische informatie geven, je moet mensen vooral entertainen.
Bekijk hier de aftermovie van Tomorrow Like a Pro:
Wim zijn tips om omnichannel aanwezig te zijn (in een notendop):
- Schrijf een boek
- Trek de aandacht van de media en kom in de krant. Het blijft een super krachtige manier om omnichannel in te zetten
- Schrijf je in voor awards, het zorgt altijd voor extra publiciteit
- Maak jezelf zichtbaar, zowel in het straatbeeld als online
- Zorg voor een goede teamdynamiek
Bedrijfscultuur boven alles.
Van het volledige marketingbudget van Balls’n’Glory gaat er maar 16% naar effectieve marketing acties. Hoezo? Wel, Wim is er steenvast van overtuigd dat de allerbelangrijkste marketingactie die je kan voeren begint bij je eigen medewerkers.
De visie van waar je als organisatie naartoe wil komt in de eerste plaats vanuit je team. Daarom gaat 84% van het totale budget resoluut naar teamevents, teambuildings, en teamuitstapjes. Deze staan dan telkens in het teken van de waarden van Balls’n’Glory, waar ze voor staan en waar ze naartoe willen.
Ze bouwen aan de interne en externe bedrijfscultuur. “Een goed team is zoals een zuurdesemcultuur, je bedrijfscultuur is fragiel maar blijft in leven zolang je ervoor zorgt. De bedrijfscultuur en de keuzes die je maakt hebben een impact, dat moet duidelijk zijn.”
Volledig omnichannel communiceren draait 100% om de “why”. Als iedereen die why meedraagt in zijn of haar dagelijkse taken gaan ze dit ook uitdragen naar anderen en mogelijks zelf mensen meebrengen die dezelfde waarde dragen. “We moeten de tijd geven aan onze teams om zichzelf te vermenigvuldige, net zoals de zuurdesemcultuur.”
Door iedere keer opnieuw je verhaal naar voren te schuiven en door te drammen op waar je voor staat werpt echt wel vruchten af. Want zo heeft Wim het ook ervaren, los van de interne cultuur merkt hij dit ook bij binnenkomende aanvragen. De cultuur is algemeen gekend, door telkens weer op diezelfde nagel te kloppen. Nieuwe aanvragen zijn passen nu ook sterk binnen zijn waarden gevolgd door de woorden “we dachten hiervoor aan u”. Eens je daar bent, ben je zonder twijfel geslaagd in je opzet.