4 trends in rekruteren waar je niet omheen kunt.
De realiteit van het rekruteren verandert razendsnel. Vroeger was aanwerven voor HR-managers of zaakvoerders een luxe: stapels cv’s en motivatiebrieven kwamen aanwaaien. Je had goede kandidaten voor het rapen. Vandaag komen we op een punt waar er méér vacatures zijn dan kandidaten. De rollen zijn omgekeerd: het zijn nu de kandidaten die in de meest luxueuze positie zitten. Ze hebben de optie om kritisch vacatures te bekijken, ze vergelijken voordelen en bedrijven, beoordelen hun ervaring als sollicitant en kiezen hun favoriete werkgever.
TREND 1 – Recruitment Marketing wint terrein
Jep, rekruteren lijkt steeds meer op marketing
Doordat potentiële kandidaten vandaag erg kritisch naar een toekomstige werkgever kijken, komt het erop aan om te overtuigen. Niet alleen met interessante jobinhoud, maar ook met andere zaken die kandidaten mogelijk interesseren.
Om daarin te slagen, moet je goed weten wie nu precies je ‘ideale kandidaat’ is. Eens je daar een duidelijk beeld van hebt, kan je de jobomschrijving, de verspreidingskanalen, de targetting, je sollicitatieprocedure en de kandidaatervaring bijschaven op maat.
Het doel is om op elk contactmoment de interesse van kandidaten te triggeren en hen te leiden naar de job van hun leven. Bij jouw firma!
Hoe we een doelgroep gericht moeten bereiken, triggeren, overtuigen en tot actie doen overgaan? Dat kunnen we leren bij marketeers, die daar dag in dag uit mee bezig zijn. Alleen krijgt de jobfunctie nu de rol van product, en de kandidaten worden de te verleiden klant.
“Het doel is om op elk contactmoment de interesse van kandidaten te triggeren en hen te leiden naar de job van hun leven. Bij jouw firma!”
TREND 2 – Emotionele journey van kandidaten moet centraal
Fact: het buikgevoel blijkt belangrijker dan de bankrekening
Nog teveel bedrijven, KMO’s en organisaties gaan ervan uit dat een kandidaat een job in de eerste plaats kiest op basis van rationele zaken. Het tegendeel is waar. Het is het zogenaamde buikgevoel van een kandidaat bij het ontmoeten van toekomstige collega’s dat de doorslag geeft. Een gesprek met de zaakvoerder of manager blijkt cruciaal in de beslissing van een kandidaat, terwijl dit gesprek vaak pas helemaal op het einde van het sollicitatieproces ingepland staat.
Wie slim is, wint veel tijd en energie door het gesprek met het management als startpunt te nemen van de selectieprocedure. Kandidaten die geen ‘klik’ voelen of een minder goed gevoel overhouden na een gesprek met de manager, zullen op dat punt hun kandidatuur intrekken. Dat geeft jou ruimte voor kandidaten met wie die connectie wel helemaal goed zit. Zowel millenials (geboren tussen 1980 en 1995) als generation z (geboren tussen 1995 en 2015) volgen heel sterk dat buikgevoel bij het kiezen van een job.
Idealiseren is verliezen
Logisch gevolg: een transparante communicatie en correcte voorstelling van de cultuur van je organisatie is een must. Een goede employer branding is belangrijk, maar wie daarbij een geïdealiseerde situatie in beeld brengt, verspilt geld en moeite.
Nieuwe medewerkers ontdekken na aanwerving heel snel dat de cultuur niet in lijn ligt met wat ze tijdens de sollicitatie voorgesteld kregen en gaan teleurgesteld weg. Maar liefst 1 op 3 kandidaten vertrekt exact om die reden binnen de 6 maanden na de start van een nieuwe job. En dan kan je opnieuw van voor af aan beginnen rekruteren. Best zonde!
Vanzelfsprekend brengen de visuele vacatures van Tomorrow een eerlijk, transparant en correct beeld van de aanwervende firma’s. We gaan voor beter geïnformeerde kandidaten die op basis van realistische gegevens een keuze kunnen maken. En wat merken we: medewerkers blijven hierdoor langer aan boord. Twee keer een win: een kandidaat die echt bij je past en die ook nog eens bij jou in dienst blijft.
“Maar liefst 1 op 3 kandidaten vertrekt exact om die reden binnen de 6 maanden na de start van een nieuwe job. En dan kan je opnieuw van voor af aan beginnen rekruteren. Best zonde!”
Emotie wordt het middelpunt bij rekruteren
Omdat werkgeluk voor heel veel mensen ongelooflijk belangrijk is, doe je er goed aan om verhalen met gevoel een centrale rol te geven in je rekruteringsbeleid en employer branding. Elke organisatie heeft een waardenset, ongeschreven regels en gewoonten die samen de bedrijfscultuur vormen. Laat het nu net die cultuur zijn die je als bedrijf uniek maakt: jouw voordeel ten opzichte van je concurrenten. Laat de cultuur dus de rode draad worden van je aanwervingspolicy.
TREND 3 – Video steeds belangrijker bij rekruteren
Want beelden geven een beter beeld
Video wordt een steeds belangrijker communicatiemiddel. Ook voor bedrijven. Een bedrijfsfilm voor meer brand recognition, testimonial-filmpjes met je medewerkers, aftermovies van een werkevent, … En ook op de HR-dienst kruipt video langzaam naar de top als middel om jobs aan te kondigen.
Video speelt een absolute hoofdrol in het overtuigen van medewerkers die bij je passen. En daarbij komen steeds nieuwere en creatievere manieren om op te vallen als werkgeversmerk of om kandidaten jouw organisatie te laten beleven. Want daar draait het om: beleving!
Alle zintuigen en emoties worden aangesproken en er zal steeds meer gebruik gemaakt worden van interactieve touch technologie en AI voor een nóg betere voorstelling. Wist je dat maar liefst 90 % van de internetactiviteit van generation Z naar video gaat? Uit onderzoek blijkt dat meer dan 80 % van de communicatie in 2022 zal bestaan uit video, meer nog: al in 2021 zal 87 % van wat we op mobiele telefoon bekijken uit video bestaan.
Video in rekrutering: hoe dan?
Er zijn ruwweg vier soorten video die van belang zijn bij rekrutering:
- Testimonials van medewerkers
- Een virtuele rondleiding door de kantoren
- Een informatieve bedrijfsvideo
- Een dag uit het leven van medewerker x met functie y
Jobposts met een video worden 34 % meer geapprecieerd door kandidaten. In een video kan je dan ook een pak meer inzichten kwijt en geef je kandidaten de kans om al eens ‘binnen te kijken’. Je vermenselijkt je organisatie dankzij een film, zeker als je vergelijkt met een gortdroge tekstvacature.
Alles wat we bespreken trend 1 (rekruteren is marketing) en trend 2 (het belang van de emotionele journey), kan je een pak makkelijker toepassen via het gebruik van video: je spreekt emoties aan en toont de doelgroep van je vacature wat ze echt belangrijk vinden. Je bedrijfsverhaal en -cultuur raken een gevoelige snaar bij kandidaten die bij je passen. Je video is multi-inzetbaar op alle mogelijke kanalen (van website, over jobplatforms, tot sociale media). Mooie extra: die kanalen zijn beter meetbaar dan ooit, waardoor je interessante data verzamelt over je audience en hun gedrag.
TREND 4 – Mobiel rekruteren
Het is gebeurd: de ‘mobile first’-generaties betreden de arbeidsmarkt
En opnieuw geven marketeers het goede voorbeeld. Zij beseffen dat millenials en generation Z de eerste mobile first-generaties zijn en spelen daar gretig op in. Recruiters hinken op dat vlak wat achterop, ondanks de overduidelijke cijfers die luid richting mobile wijzen: 82 % zoekt op de mobiele telefoon (of tablet) naar interessante vacatures. Bij Tomorrow-campagnes komt 75 % van de sollicitaties binnen via een mobiel device.
Het is dus van cruciaal belang dat je vacatures – en bij uitbreiding je hele website – responsive zijn. Ook de kandidatuurstelling die daarop volgt, moet 100 % responsive en user friendly zijn. Daarnaast moet je ernstig nadenken over nieuwe manieren van solliciteren: wat is er bijvoorbeeld mogelijk via WhatsApp, Instagram of spraakberichten?
HR-personeel beseft deze tekortkoming blijkbaar wel: 76 % geeft toe dat het optimaliseren van hun kanalen voor mobiel een prioriteit is op de to do-lijst. En maar goed ook, want zeker millenials en generation Z verwachten dat ze minstens een deel van het werk zoeken via mobiel kunnen doen. Ze geven aan dat ze afhaken en elders verder zoeken als het niet meteen vlot verloopt.
Ready for Tomorrow?
Gezien millennials in 2030 ongeveer 75 % van de arbeidsmarkt uitmaken, is het van belang om tijdig in te zetten op mobiele responsiveness en op videorekrutering. Uiteraard focust ook Tomorrow op het talent van morgen: millenials en generation Z. Als pionier in België op vlak van recruitment marketing zetten wij volop in op videorekrutering, marketingtechnieken én mobile first om talent aan te trekken.