Empathetic employer branding: de nieuwe trend?
In deze tijden is het hartverwarmend om mensen dichter bij elkaar te zien komen. Nauwer contact tussen buren tot het applaudisseren voor gezondheidswerkers. Deze mindset dringt ook door tot heel wat bedrijven die spelen met de vraag hoe je best communiceert in deze tijden?
Traditionele employer branding strategiën worden overboord gegooid en de kans wordt gegrepen om een nieuwe tone of voice te hanteren: de doelgroep benaderen op een meer menselijke en integere wijze met een focus op betrokkenheid en verbondenheid. Uit een Linkedin onderzoek blijkt dat de termen ‘gezondheid’, ‘hulp’ en ‘ondersteuning’ het grootste bereik en engagement realiseren.
Kortom, het lijkt erop dat ook bedrijven gretig inspelen op het “people first” gegeven.
Hello, empathetic employer branding!
Het beste wat u nu kunt doen voor uw werkgeversmerk: je laten horen
Niets zal je werkgeversmerk zo beïnvloeden als hoe je communiceert naar je werknemers tijdens deze crisis. Het is cruciaal je werknemers en potentiële werknemers te informeren over wat beslist wordt en waarom.
Er zijn veel redenen om externe communicatie stil te leggen. Existentiële problemen met productie, omzet of werkgelegenheid. Of de vrees om verkeerd te communiceren. Maar nu is het net het moment om niet te zwijgen.
Het is het moment om communicatie op te voeren en je cultuur naar voor te brengen. Investeren in je employer brand zal je nu en in de toekomst ten goede komen, waardoor je band met je werknemers en je talentpool kunt versterken. De juiste ‘tone of voice’ en de juiste storytelling zijn van cruciaal belang. Wees empatisch en menselijk. Probeer rechtstreeks vanuit het hart te spreken en vermijd zakelijk jargon.
Conclusie, blijf verbonden en verspreid de juiste communicatie naar de juiste doelgroep.