Van Boomer naar Zoomer
De Gen Z puzzel opgelost
Ze staan op het podium van onze maatschappij, worden lui genoemd, zijn verslaafd aan hun smartphone en weten niet meer wat werken is. We hebben het inderdaad over Generation Z, maar wie zijn ze eigenlijk echt? En nog belangrijker, hoe kan je ze het best benaderen?
Generation Z, Zombiegeneratie of Zoomers zijn geboren tussen 1995 en 2012 en zijn daarmee ook de nieuwste generatie op de werkvloer. Het zijn mobile natives die een aangeboren relatie hebben met alles wat digitaal is. Waar de millennials nog de overgang meemaakten van de computer in de woonkamer naar de laptop, is Gen Z opgegroeid met tablets en smartphones. Het zijn multitaskers die moeiteloos kunnen schakelen tussen verschillende media en actief zijn op diverse kanalen. Met directe toegang tot informatie en invloeden van buitenaf zijn ze meer dan ooit begaan met maatschappelijke kwesties. Kortom, het digitale tijdperk en de invloed van sociale media heeft een grote impact op hun dagelijkse leven, hun kijk op cultuur, maatschappij en werk. Dit maakt van hen een diverse groep met veel meningen. One size does not fit all.
They are the main character
In een snel veranderende wereld, wil Gen Z het gevoel hebben bij te dragen aan een groter geheel. Ze settelen zich niet voor iets wat hen niet verrijkt of waarmee zij niets kunnen bereiken. Veel van wat ze doen draait om zelfuitdrukking en authenticiteit. Ze willen the main character zijn in hun eigen leven. Meer bepaald: main character energy.
Ze willen zich ontwikkelen, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Waar de jongeren vroeger enkel in contact kwamen met hun eigen peers, komen ze nu in contact met invloeden van overzees. Dit zorgt ervoor dat ze een sterk sociaal rechtvaardigheidsgevoel hebben. Social media is daarbij hét platform bij uitstek waar ze zich inzetten voor kwesties zoals racisme, klimaatverandering of gelijkheid. Ze willen daarom op een persoonlijke en authentieke manier worden aangesproken. Te generieke boodschappen worden al snel geskipt.
OK, boomer!
Er wordt al eens gespeculeerd dat Generation Z lui is waarop men vaak het antwoord krijgt OK,boomer! Deze uitspraak is te kort door de bocht. Ze hebben een shift in mindset en die wordt vaak verward met nalatigheid. Meer dan ooit weten ze wat ze willen en weten ze waarvoor ze willen werken. Het is een kwestie van er goed op in te spelen als werkgever.
Ondanks het feit dat ze zelfzeker overkomen, is Gen Z eigenlijk een vrij onzekere generatie. In hun constante zoektocht naar identiteit en betekenis is het daarom belangrijk om als werkgever steun en houvast te bieden. Generatie Z hecht veel belang aan levenslang leren, autonomie, identificatie en een goede work-life balance. Ze streven naar een omgeving waarin ze gewaardeerd worden voor wie ze zijn en waar hun talenten worden gezien en benut. Zorg daarom voor een inspirerende werkomgeving en biedt kansen voor persoonlijke en professionele groei.
Facebook is canceled?
Het goede nieuws is dat je Gen Z makkelijker dan ooit kan bereiken. Ze spenderen gemiddeld drie uur per dag op sociale media! Het minder goede nieuws? Je bent nooit de enige die ze probeert te bereiken. Het is daarom belangrijk om goed te weten waar je doelgroep zich bevindt.
Instagram is en blijft het populairste kanaal onder Gen Z. Daarnaast zijn TikTok, Messenger,Youtube en Snapchat enorm populair. TikTok wint met de meeste schermtijd. Het segment actieve TikTok’ers scrollt gemiddeld maar liefst 72 minuten per dag in de app.
Hoewel Facebook niet in de top drie zit van deze generatie, blijft het wel een goed platform om aanwezig op te zijn. Denk dus niet dat Facebook canceled is, maar wees aanwezig op meerdere kanalen.
5 tips om Gen Z te bereiken
1. Bepaal je EVP als werkgever zorgvuldig en zorg ervoor dat je een eigen identiteit hebt. Generieke boodschappen zonder betekenis of persoonlijke insteek zullen worden geskipt. Reclame is niet gelijk aan employer branding!
2. Zet je inspanningen in de verf als het gaat over topics als duurzaamheid, opleiding, coaching, aandacht voordiversiteit… Don’t be a boomer!
3. Wees actief op de juiste kanalen. Bepaal je doelgroep eerst en kijk daarna waar je ze kan vinden. Wees je ervan bewust dat je niet de enige bent die Gen Z wil aanspreken. Maak daarom gebruik van advertenties om er tussenuit te springen.
4. Stap af van tekst en statische beelden. De populairste kanalen bij Gen Z zijn de kanalen waarop video wordt geconsumeerd.
5. Herhaling, herhaling, herhaling. Zorg dat je consistent online actief bent. Zo word je en blijf je top of mind!
Advies of hulp nodig bij het bereiken of aantrekken van deze nieuwste generatie? We helpen je graag!
Lees hier hoe we jong talent aantrekken of vraag hier jouw offerte aan.