Offline vs Online
Offline versus online campagnes: wanneer te kiezen voor welke aanpak?
Bij Tomorrow hanteren we een 'digital first'-benadering en koesteren we het geloof in de kracht van online wervingscampagnes, en dit om verschillende doorslaggevende redenen. Toch adviseren wij ten stelligste om ook offline actief te blijven en deze campagnes strategisch te integreren in jouw mediaplanning.
De juiste offline koers varen.
Onder offline campagnes verstaan wij onder andere sponsoring op evenementen, branding op broodzakken, indrukwekkende spandoeken aan gevels en meer. Maar hoe bepaal je nu de juiste koers en hoe kunnen beide benaderingen harmonieus samengaan?
Allereerst geldt dat een verhoogde zichtbaarheid altijd wenselijk is ongeacht of deze online of offline wordt bereikt. Toch dien je op enig moment een keuze te maken, afhankelijk van de volgende overwegingen:
- Wat is het specifieke doel? Wil je jouw bedrijf in de schijnwerpers zetten of juist een specifieke vacature onder de aandacht brengen?
- Hoe meet je succes en hoe meet je het succes of de impact van de campagne?
- Welke specifieke doelgroep wil je bereiken? Waar is jouw doelgroep actief?
- Kunnen mensen gemakkelijk de gewenste actie ondernemen. Denk aan het opzoeken van meer informatie, het sturen van een e-mail, of het invullen van een contactformulier.
Hierbij stuiten we op één van de uitdagingen van offline campagnes. Bij sponsoring op evenementen vergroot je de naamsbekendheid, maar het is moeilijk te garanderen dat je doelgroep daadwerkelijk aanwezig is. De kans dat ze op dat moment de gewenste actie ondernemen is beperkt. Bovendien rijst de vraag hoe je succes in dergelijke gevallen meetbaar maakt. Als je bijvoorbeeld veldrijden sponsort, is de kans groot dat mensen het de dag erna alweer vergeten zijn.
Bij branding op broodzakken is het eveneens lastig om zeker te zijn dat je de juiste doelgroep bereikt, maar bereik je per direct in een specifieke regio heel wat mensen. Daarnaast hebben mensen de mogelijkheid om een actie te ondernemen, denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van een QR code op de broodzak.
Wat betreft spandoeken geloven wij dat deze vooral op de lange termijn effectief zijn voor het vergroten van de naamsbekendheid. Echter, mensen bevinden zich doorgaans in voertuigen wanneer ze spandoeken zien, wat betekent dat ze niet in staat zijn direct actie te ondernemen.
Ons standpunt? Offline blijft een uitdagende afweging omwille van meetbaarheid en omwille van het omzetten naar acties of conversies.
De krachtvan online zichtbaarheid.
Ook online kan het doel sterk variëren. We trekken wel twee belangrijke richtlijnen hierin: naamsbekendheid en zichtbaarheid creëren of specifieke vacatures promoten en in de kijker zetten. Het grootste voordeel online: iédereen is ergens te bereiken. Van Google overheen social media, tot youtube en nichekanalen.
Daarnaast kan je je online campagne specifiek richten naar een doelgroep met specifiek online gedrag en/of interesses. Dit zorg dat iédereen een potentiële kandidaat is.
Online campagnes zijn perfect meetbaar. Je kunt precies bijhouden hoeveel mensen je bereikt, hoeveel er doorklikken naar jouw website, hoe lang ze daar verblijven, en welke acties ze ondernemen, alles in verhouding tot het bestede budget: je kunt specifieke doelgroepen benaderen via social media, waardoor je de zekerheid hebt dat jouw boodschap de juiste mensen bereikt.
Gezien bijna iedereen mobile online is, is het belangrijk om jouw content aan online kanalen aan te passen. Denk aan formaten, snelle leesbaarheid en duidelijkkheid en een sterk mobielvriendelijke vacaturepagina of jobsite.
Echter zijn er ook nadelen verbonden aan online employer branding campagnes. Er is intense concurrentie en het risico van overbelasting bestaat. Hierdoor moet je steeds meer inspanningen leveren om op te vallen tussen de massa. Bovendien ben je niet in de mogelijkheid om echt persoonlijk contact te hebben en een band op te bouwen zoals je dat kan op een beurs.
Ons advies? Ga voor een gezonde mix tussen online en offline alsook een gezonde mix tussen het bouwen aan je lange termijn strategie (naamsbekendheid) en korte termijn strategie (vacatures in de kijker). Als deze beide afgewogen en strategisch onderbouwd zijn, maak jij het verschil als bedrijf, en zodus ook als werkgever!
Een helpende hand nodig om jouw strategie of employer branding budget optimaal in te zetten? Aarzel niet ons te contacteren!