4 acties om jouw rekruteringsstrategie onder de loep te nemen
Als werkgever of HR-professional begrijp je ongetwijfeld hoe essentieel het is om de juiste mensen aan te trekken voor jouw organisatie. In een voortdurend veranderende arbeidsmarkt is het van cruciaal belang om je rekruteringsinspanningen regelmatig te evalueren en aan te passen om competitief te blijven. Benut rustige momenten in het jaar, zoals de zomer, om een stapje achteruit te nemen en alles met een frisse blik te bekijken.
In deze blogpost delen we graag vier waardevolle tips en tricks om jouw rekruteringsstrategie onder de loep te nemen en te optimaliseren. Deze praktische tips helpen je om je rekruteringsprocessen te stroomlijnen en betere resultaten te behalen.
Er is altijd ruimte voor verbetering en innovatie, of je nu nieuw bent in het veld of een doorgewinterde professional. Hierbij onze tips:
1. Ga in gesprek
Ga in gesprek met je collega's en herevalueer de unieke waardepropositie van jouw vacatures en organisatie. Tijdens de zomermaanden zijn er vaak minder collega's aanwezig, wat een uitgelezen kans biedt om diepgaande gesprekken te voeren. Luister naar de ervaringen van je collega's en ontdek hoe zij het werken bij jullie bedrijf op dit moment ervaren. Identificeer de echte meerwaarde en Unique Selling Points (USP's) die je kunt gebruiken in je recruitment marketing en employer branding strategieën.
Dit kan worden gedaan via enquêtes, interviews, focusgroepen of zelfs informele gesprekken. Zorg ervoor dat je dit zowel op bedrijfsniveau bevraagt maar ook dieper in gaat op vacature niveau.
2. Denk na over jouw toekomstige vacatures
Maak een overzicht van de geplande vacatures: breng in kaart welke vacatures er de komende periode op de planning staan. Gebruik deze tijd om je voor te bereiden op de zoektocht naar geschikte kandidaten. Denk na over de kanalen die je wilt inzetten en hoe je de beste resultaten kunt behalen.
Analyseer en evalueer bestaande vacatureteksten: tijdens de zomer heb je de gelegenheid om kritisch te kijken naar de vacatureteksten die je momenteel gebruikt. Zijn ze aantrekkelijk genoeg? Zijn ze duidelijk en overtuigend? Optimaliseer je vacatureteksten om de juiste kandidaten aan te trekken. En bovenal, communiceer je wel duidelijk genoeg over de echte USP’s om bij jullie te werken in de specifieke functie?
Doe bovenal ook geen copy paste van wat jullie te bieden hebben uit andere vacatures en hou zeker rekening met jullie doelgroep. Een arbeider en een bediende kijken namelijk niet op dezelfde manier naar een vacature/bedrijf.
3. Evalueer de huidige kanalen
Beoordeel de effectiviteit van je wervingskanalen: neem de tijd om te onderzoeken via welke kanalen sollicitanten momenteel binnenkomen. Analyseer kritisch het rendement van de verschillende gebruikte kanalen en identificeer de meest effectieve methoden. Daarnaast is het waardevol om de gemiddelde ‘cost per hire’ te berekenen, zodat je inzicht krijgt in de efficiëntie van je wervingsinspanningen.
· Heb je op vandaag veel instroom via interimpartners? Doe dan zeker de analyse hoeveel dit jou op jaarbasis werkelijk kost.
· Kijk niet alleen naar het aantal sollicitaties maar ook de kwaliteit van het aantal sollicitaties.
Door deze oefening te doen heb je een heel goed zicht op kanalen waar je al dan niet meer of minder dient op in te zetten. Bovendien heb je al voor een groot deel je voorbereidend werk gedaan voor de budget oefeningen in het najaar.
4. Werk aan een content plan
Last but not least: maak werk van een contentplan voor je verschillende social media kanalen. We zien het wel vaker, je activiteit op je social media kanalen is veelal beperkt omdat er tijdens het jaar niet voldoende tijd is om hier écht in te investeren. Onderschat echter niet de kracht van deze kanalen. Hoe meer engagement/volgers je hebt van mensen die jou al kennen hoe gemakkelijker je resultaat zal halen bij het delen van specifieke vacatures.
Gebruik de rustigere periode om een content plan te creëren voor de komende maanden waarbij je nu al definieert wat je wenst te communiceren en welke content je hiervoor zal gebruiken.
· Kies je kanaal en stem de boodschap af per kanaal, zo zal de inhoud op LinkedIn toch anders zijn dan pakweg Instagram;
· Kies welke content je specifiek wenst te delen: foto, video, een opiniestuk, blog, getuigenis etc.
· Schrijf al onmiddellijk de copy die je er best bij ziet passen;
· Hou rekening met speciale dagen zoals complimentendag, secretaressedag etc.
Trek dit project desnoods niet volledig alleen maar duid enkele ambassadeurs aan binnen je organisatie en verzamel content van verschillende partijen. Met de input uit de gesprekken die je voert, kun je een contentplan opstellen voor de komende maanden.
Zorg ervoor dat je relevante en boeiende content deelt die je employer brand versterkt en potentiële kandidaten aantrekt.
Conclusie: De zomer staat voor de deur, de uitgelezen kans om je interne werking onder de loep te nemen alsook je klaar te stomen voor de resterende maanden van het jaar. Op zoek naar een partner om jouw huidige strategiën aan een kritische blik te onderwerpen? We denken graag met je mee hoe jij jouw werknemersmerk er laat tussenuit springen.