CASE.

Industriebouw Vaneenoo.

The Challenge.

Hoe krijgen we een instroom op veelgezochte profielen in de bouwsector? Challenge accepted!

Vaneenoo is een familiebedrijf die al jarenlang industriële gebouwen, kantoorgebouwen en landbouwgebouwen ontwikkelt in voornamelijk staal en beton. Zoals bijna elke organisatie in West-Vlaanderen – waar de werkloosheidsgraad heel laag ligt – ondervond Vaneenoo moeilijkheden bij het aantrekken van heel wat nieuwe medewerkers. 

Vaneenoo is een organisatie waar het familiale nog heel sterk aanwezig is en waar de retentie van medewerkers heel hoog ligt. In het verleden kon Vaneenoo nog rekenen op heel wat instroom door mond-aan-mondreclame van de eigen medewerkers maar de war for talent laat zich ook hier voelen.

De voorbije jaren werd weinig aandacht gespendeerd aan hun naamsbekendheid als werkgever binnen de kandidatendoelgroepen. De situatie: geen tot zeer beperkte organische instroom van kandidaten.

Our Solution.

We creëerden 5 video vacatures waarin we de cultuur van Vaneenoo tot leven brachten. 

Na een korte bevraging bij de medewerkers was het snel duidelijk dat het familiale karakter heel sterk aanwezig is. Een belangrijke USP voor heel wat van de huidige medewerkers. De ruimte voor initiatief en persoonlijke ontwikkeling voelt men binnen elke divisie. Ook het uitstekend materiaal die ter beschikking wordt gesteld springt er tussenuit. 

Een belangrijk facet van onze opdracht was het tot leven brengen van de cultuur van Vaneenoo. Anderzijds de specifieke aspecten van de openstaande vacatures zelf. Enerzijds werden bedienden gezocht voor het hoofdkantoor. Anderzijds verschillende arbeiders voor op de werven.

Op basis hiervan besloten we 5 specifieke videovacatures te maken. De boodschap werd zorgvuldig opgesteld in afstemming met de medewerkers en de cultuur werd maximaal in acht genomen.

Video vacatures.

The Result. 

De aanwerving werd afgerond binnen de 2 weken en nieuwe potentiële extra kandidaten bleven binnenstromen. 

Per maand werd een specifieke vacature gelanceerd binnen de juist geselecteerde doelgroep. Zo bleef Vaneenoo top-of-mind bij actief en passief zoekenden. Daarna gingen we zorgvuldig te werk met onze marketingtechnieken om geïnteresseerde kandidaten te converteren naar effectieve sollicitanten.

Het resultaat van onze acties? De vacatures werden één voor één ingevuld.

Opmerkelijk maar voor ons niet onlogisch: er meldden zich heel wat kandidaten voor projectleider. Een vacature die binnen de knelpunt vacatures van de bouw heel vaak gezocht is en zeer moeilijk in te vullen is. De aanwerving werd afgerond binnen de 2 weken. Nieuwe potentiële extra kandidaten bleven binnenstromen. 

Het budget?

Met slechts € 500 bereikten we meer dan 30.000 mensen en werd er meer dan 1.200 keer doorgeklikt naar de jobpagina. Efficiënt, doeltreffend en mét resultaat. En dit in een sector die heel sterk onder druk staat om de juiste mensen te vinden.