Win talent met je Employer Value Proposition ✔

Posted by Alexander Synhaeve on August 3, 2020

De arbeidsmarkt davert nog steeds op zijn grondvesten. Echter blijven enkele zaken onveranderd: het belang van je emloyer brand en employer branding, de opkomst van empathic employer branding en de kracht van social media in rekrutering. De manier van rekruteren is veranderd.

Klassieke rekrutering verliest terrein. Blijf je concullega’s voor door rekruteringsbudget in te zetten waar kandidaten zijn: online. Kandidaten trekken zelf op onderzoek uit. Speel hierop in door je Employer Value Proposition te kennen en te tonen. De huidige arbeidsmarkt is voor 90% kandidaat-gestuurd. Dit betekent dat jij geen talent kiest maar dat talent jou kiest. Neem een voorsprong door je EVP op authentieke én eerlijke wijze te tonen.

Wat is een Employer Value Proposition (EVP) precies?

De Employer Value Proposition (EVP) is de kern van jouw employer brand die de positionering en strategische richting bepaalt. Het is een set van waarden die je als werkgever aanbiedt aan jouw werknemers en potentiële werknemers. Het fungeert als magneet om nieuwe werknemers aan te trekken maar helpt evenzeer huidige werknemers aan boord te houden. Het zijn de elementen die je als organisatie levert aan medewerkers in ruil voor de bijdragen die zij leveren aan jouw organisatie. Het zijn de kernelementen waarover je werknemers spreken intern, maar ook extern. Het zijn dé elementen die je mond-aan-mond referral recruitment verstevigen en de essentie zijn van je werkgeversmerk.

Componenten van je Employer Value Proposition

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is een Employer Value Proposition veel meer dan een aantrekkelijk salaris of lijst van voordelen. Het is een uitgebreid aanbod dat vijf hoofdonderdelen bevat:

  • Vergoeding

Dit onderdeel omvat de tevredenheid van de werknemer met het salaris dat hij of zij ontvangt voor zijn geleverde prestaties en de aanvullende beloningen zoals bonussen en/of promoties.

  • Voordelen

Hier gaat het om een breed scala aan bijkomende vergoedingen en voordelen, zoals extra vakantiedagen, verzekeringen en een bijkomende pensioenuitkering. Dit kan verder gaan tot unieke services eigen aan het bedrijf (strijkdienst, gezonde voeding, lunch, activiteiten, promoties, …). In brede zin is het de tevredenheid van de werknemer met de bijkomende voordelen naast de standaard vergoeding van het salaris en de bonussen.

  • Carrière

Dit onderdeel omvat de verschillende factoren die van invloed zijn op de stabiliteit van de loopbaan van de werknemer en de kans op ontwikkeling of vooruitgang, zoals de mogelijkheid tot training of feedback. Het bieden van zowel een professionele groei maar ook een persoonlijke groei, zoals bijkomende opleidingen.

  • Werkomgeving

Hier kijken we naar de verschillende factoren die een positieve werkomgeving vormen. Dat kan gaan van een duidelijk begrip van de rol en verantwoordelijkheden van de werknemer tot een gezond evenwicht tussen werk en privé. Belangrijke factoren zijn ook een gevoel van autonomie, persoonlijke prestatie en erkenning.

  • Bedrijfscultuur

Dit omvat de elementen die een geweldige bedrijfscultuur vormen. Die bestaat uit positieve relaties met collega’s, managers en leiders van het bedrijf. Wordt ook gekenmerkt door vertrouwen, samenwerking en teamgeest.

Voordelen van een goede EVP?

  • Onderscheidt jouw organisatie van de concurrentie
  • Creëert loyaliteit
  • Maakt een prioriteit van de bedrijfscultuur
  • Toont verantwoordelijkheid voor acties
  • Je trekt betere kandidaten aan
  • Sterke verlaging van de aanwervingskost

Maak het verschil

De kernelementen van jouw EVP maken het verschil tussen jouw onderneming en die van een concullega. In “the war for talent” kan je eenzelfde salaris aanbieden. Maar wat kan je meer doen om talent aan te trekken?

Je kan een tegenvoorstel doen en salaris verhogen. Of je kunt je richten op de waarden die je als werkgever biedt. Talent haal je binnen door relevante componenten van je Employee Value Proposition (EVP) te benadrukken, naast een hoger salaris.

Uit onze ervaring in het rekruteringsverleden merken we dat de overgang naar een next step in carrière van kandidaten zich voornamelijk uit in carrièregroei en persoonlijke ontwikkeling. Ontevredenheid over salaris, appreciatie en een negatieve cultuur zijn vooral pushfacturen om op zoek te gaan naar een nieuwe opportuniteit. De pullfacturen zijn de cultural fit, de werksfeer, appreciatie en de professionele en persoonlijke groei.

In een recent interview wijst ook de CEO van Hubspot, Brian Halligan op het belang van je cultuur bij rekrutering:

“Veel CEO’s zijn er zo op gebrand om een unieke tool of dienstverlening te bieden aan hun klanten, uit angst om niet voorbij te worden gestoken door de concurrenten. Maar aan de concurrentie op de arbeidsmarkt wordt zelden gedacht. Zeker vandaag zijn bepaalde profielen zo gegeerd dat je, als er geen duidelijke en gezonde cultuur is, je überhaupt geen kans meer maakt om talent aan te trekken.”

Iedereen heeft “een cultuur”. Een gezonde cultuur kan een weg van lange adem zijn maar rendeert:

“Het is heus geen eenmalige inspanning, maar vereist continue aandacht” vult hij aan. “Maar ik kan je garanderen: als je daarin voldoende investeert, dan wordt je cultuur een reusachtige magneet die de beste medewerkers aantrekt én ook behoudt.”

Breng je EVP tot leven

Het medium bij uitstek om je Employer Value Proposition scherp in beeld te brengen is video. Video laat je toe je boodschap duidelijk te communiceren, visueel te onderbouwen en identificatie centraal te zetten. Je brengt zo geen loze belofte over, maar een authentieke inkijk in de realiteit achter de schermen. Het brengt binding en draagkracht mee onder je huidige werknemers door hen hierin te betrekken. Employer binding voor een sterkere employer branding!

Verdere inspiratie nodig om aan de slag te gaan met je EVP?

Contacteer ons vrijblijvend voor een ondersteuning op maat.

Let's have a chat!