Sollicitaties vanop afstand: zo doe je dat

Posted by Alexander Synhaeve on March 20, 2020

Heel wat sectoren en bedrijven voeren dagelijks sollicitatiegesprekken vanop afstand. Vooral als het om internationale aanwervingen gaat. Vandaag, nu we allemaal #inonskot moeten blijven door het coronavirus, zijn heel wat bedrijven vragende partij om online sollicitatiegesprekken op te starten.

Bedrijven willen niet stilstaan. Ze willen lopende sollicitaties en vacatures niet on hold zetten om er na de coronacrisis terug stevig tegenaan te kunnen gaan. Het algemene thuiswerken, de social distancing en de vraag van de overheid om geen nodeloze verplaatsingen te doen, zorgen voor een serieuze boost van het video-solliciteren.

Headhunters en HR-verantwoordelijken doen in deze crisis de opvallende vaststelling dat kandidaten een pak beter bereikbaar zijn.

Kwalitatieve kandidaten zijn dezer dagen vlot bereikbaar. Ze werken van thuis uit en zitten niet vast in meetings of in het verkeer. Heel wat mensen blijken van dit moment ook gebruik te maken om eindelijk eens uit te kijken naar een andere job. Bedrijven kunnen hier op inspelen.

Vlotte verbinding, vlot gesprek?

Bedrijven vergaderen niet alleen online, ook face-to-face gesprekken en feedback worden nu vanop afstand georganiseerd. Ze gebruiken daarvoor bijvoorbeeld Skype, Zoom of WhatsApp.

Een geslaagd videogesprek hangt niet alleen af van goed werkende technologie.

Gesprekspartners moeten zich ervan bewust zijn dat een online gesprek een totaal andere ervaring is dan een gesprek in real life.

Kandidaten geven bijvoorbeeld aan dat het moeilijker is om via een videogesprek snel een klik te krijgen met de werkgever. Er is minder ruimte voor smalltalk en we pikken minder snel lichaamstaal op. Jezelf blijven en je goed voorbereiden is dus belangrijk.

Een voordeel voor HR-diensten en werkgevers: een videogesprek kan je opnemen en achteraf opnieuw bekijken. Zo wordt het makkelijker om objectief een vergelijking te maken tussen verschillende kandidaten.

Kandidaten, heb geduld

Zit je als kandidaat te popelen om je sollicitatiegesprek af te leggen? Hou er rekening mee dat HR-diensten nu alles op alles moeten zetten om te dealen met de gevolgen van de coronacrisis. Dit is een ongezien scenario in onze samenleving, en dus ook voor bedrijven is alles nieuw. De overheid heeft heel wat maatregelen uitgevaardigd om tegemoet te komen aan inkomensverlies, dus dat brengt heel wat extra administratie met zich mee.

tomorrow blog

Live video of video-opname

Recruiters kunnen opteren voor een live videogesprek met de kandidaat, bijvoorbeeld Skype, WhatsApp, Zoom of Facetime. Ze stellen dan rechtstreeks vragen aan de kandidaat en zien meteen hoe die reageert.

Een andere optie is werken met een video-opname. Als recruiter stuur je de kandidaten een reeks vragen. De kandidaat neemt op een zelfgekozen moment de antwoorden op en plaatst daarna de video online of stuurt ze door per mail.

Tips voor videosollicitaties

  • Zorg dat je niet afgeleid bent tijdens het gesprek. Leg je mobieltje even uit, druk je huisgenoten op het hart om niet te storen en focus 100 % op je gesprekspartner.
  • Een goede voorbereiding is alles. Oefen dit gesprek goed op voorhand. Een eerste indruk is belangrijk in beide richtingen. Oefen om in de camera te kijken wanneer jij aan het woord bent, zodat je niet de hele tijd in beeld bent met neergeslagen ogen omdat je naar het scherm kijkt.
  • Ken het bedrijf! Net zoals bij een normaal sollicitatiegesprek, is het belangrijk om als kandidaat je engagement en betrokkenheid te tonen. Pluis dus de bedrijfswebsite en de social mediakanalen van het bedrijf goed uit voor je aan het gesprek begint.
  • Een net voorkomen. Trek nette kledij aan voor het videogesprek. Het is niet omdat je van thuis uit solliciteert, dat je je onesie of pyjama kan dragen.
  • Technologie on point. Test vooraf je internetverbinding, je microfoon en camera. Check ook wat er op de achtergrond te zien is. Een interieur vol rommel maakt geen goede indruk.
tomorrow blog

Gratis tools voor online sollicitatiegesprekken

  • Deze drie (gratis) tools hanteren wij zelf om als team in contact te blijven en professionele videogesprekken te voeren.

Trend tijdens crisis, maar wat daarna?

Heel wat bedrijven starten nu in sneltempo met videomeetings, thuiswerken en rekruteren vanop afstand. De kans is groot dat dit ná de crisis niet meer volledig wordt teruggedraaid.

Deze nieuwe gewoonten zijn here to stay, want de voordelen zijn immens.

Denk maar aan het verdwijnen van filestress en pendeltijd, de mogelijkheid om thuis in deep focus te werken en het opnemen en achteraf opnieuw beluisteren van vergaderingen en gesprekken. Dit alles uiteraard náást het waardevolle, rechtstreekse contact met je medewerkers en collega’s.

Solliciteren via video, een eerste kennismaking online laten plaatsvinden én videovacatures: stuk voor stuk tonen ze de kracht van video. En dat is exact de ontstaansreden van Tomorrow als pionier in video recruitment marketing.

Nu al voorbereidingen treffen voor jouw videovacature na de coronacrisis?
Contacteer ons, we zijn bereikbaar!

#stayhome #staysafe