Hoe bepaal ik de perfecte mediamix voor mijn rekruteringscampagne?

Posted by Laura Goeminne on March 31st, 2021

Wie vandaag rekruteert en een vacature aan zijn doelgroep wil bekend maken, heeft een enorme waaier aan mogelijkheden in verspreidingskanalen. Dit geeft ons een heus ‘FOMO’ gevoel bij het inzetten van het juiste kanaal: wat als concurrenten op TikTok adverteren en ik niet? Moet ik ook niet overal aanwezig zijn, zoals mijn concurrent? No worries! Volgende stappen helpen jou een rationele keuze te maken in de mediamix tijdens jouw volgende rekruteringscampagne.

STEP 01: Know your customer.

Dit klinkt héél cliché. Toch zien we dat, als de vraag gesteld wordt op welke kanalen de ideale kandidaat te vinden is, vele rekruteerders hier niet éénduidig op kunnen antwoorden. Net zoals een marketeer bij zijn doelgroep een ‘Customer Journey’ maakt, kan jij als rekruteerder jouw ‘Candidate Journey’ opstellen. Schrijf alle punten op waar de sollicitant in contact komt met jouw bedrijf en vacature. Dit neemt een uurtje in beslag maar zal je veel tijd uitsparen in het bijsturen van jouw campagne. A good preparation is half the battle.

employer branding tomorrow

STEP 02: Social Media for the win.

Nu de doelgroep gekend is, beslis je waar zij met de vacatureboodschap in contact komen. Een must in jouw mediaplan is hier Social Media. Hier bevinden zich de meeste actief én passief zoekenden. We gaven jou onlangs 8 tips om dit kanaal in te zetten. Moet je dan adverteren op LinkedIn, Facebook én Instagram? Neen, je kiest het platform waar jouw doelgroep zich bevindt:

  • Facebook: Indien je heel breed wil gaan en een heel diverse doelgroep wil aanspreken, >40-jarigen, arbeiders of retailfuncties. 
  • LinkedIn: Bediendes, freelancers, hooggeschoolden,… Hier kan je heel gericht op de huidige functie van de persoon targetten.  
  • Instagram of Pinterest: creatieve functies (cultuur, architecten, marketeers, …). Pinterest is nog onontgonnen terrein en een opportuniteit, maar ook Instagram blijft interessant vanwege een hoge engagement bij 30 tot 50-jarigen.
  • Snapchat of TikTok: 18 tot 30-jarigen, interessant wanneer je veel awareness voor vacatures wil creëren.

STEP 03: Add a niche site.

Niche sites spreken een specifieke doelgroep aan en baseren zich veelal rond een bepaalde interesse. Dat kan vastgoed, technologie, nieuws, mode, interieur,… zijn. Deze sites zijn niet altijd de de eerste keuze voor rekruteringscampagnes, waardoor ze wel een opportuniteit vormen om een jobadvertentie in dit interesseveld te tonen. Een voorbeeld is Reddit. Dit platform spreekt veel programmeurs en hoogtechnologische profielen aan. Als je bv. een vacature hebt voor een data scientist of een cryptocurrency specialist, is Reddit een mogelijke optie.

STEP 04: Add a Video Job Board.

Bij Job boards verstaan nog vele rekruteerders de traditionele platformen, met tientallen pagina’s geschreven vacatures. We hebben het allemaal reeds ervaren, een job zoeken op deze manier is tijdsintensief en onpersoonlijk. Deze manier van rekruteren is ‘passé’. Maar good news on the way! Je kan sinds kort ook enkele innovatieve job boards in jouw mediamix toevoegen. Bijvoorbeeld Vacatube.com, het eerste video-jobboard in België volledig gebouwd om de nieuwe generatie sollicitanten aan te spreken. ‘See the company behind the job’ is hun motto. Deze optie kan je zeker overwegen in jouw mediamix. Jouw eerste vacature is bovendien gratis!

So think about your 'Holy Trinity'.

Er is geen absolute succesformule in het kiezen van de optimale mediamix om jouw vacature te promoten. Het succes zal afhangen van hoe goed je jouw doelgroep kent en jouw voorbereiding maakt. Pas indien je weet waar zij uithangen, kies je jouw mediamix. We bevelen minimaal 1 Social Media kanaal aan, waarbij je kan aanvullen met een tweede Social Media kanaal, een niche-site en een Video Job Board. Probeer dus aanwezig te zijn op een mix van tenminste 3 kanalen.