Beter rekruteren? Start met candidate persona's.

Posted by Laura Goeminne on May 26th, 2021

Het moderne rekruteringlandschap is complexer en competitiever dan ooit tevoren. HR en recruiting professionals worden geconfronteerd met meer openstaande vacatures dan geschikte kandidaten om die in te vullen.

Naarmate de concurrentie in de zoektocht naar toptalent scherper wordt, vinden veel recruiters de traditionele wervingstactieken minder effectief. Het is niet langer voldoende om gewoon een generieke functiebeschrijving op de gebruikelijke platformen te plaatsen en te hopen dat sollicitanten komen binnenstromen, want dat werkt  niet meer. In plaats hiervan moet je een proactieve houding aannemen in de zoektocht naar de perfecte kandidaten. From ‘push’ to ‘pull’.

Die proactieve houding kan je aannemen door gebruik te maken van candidate persona’s.

“De arbeidsmarkt vraagt om een kandidaatgerichte aanpak. Ken jouw doelgroep door en door met candidate personas.”

Een candidate persona is een semi-fictionele weergave van de ideale kandidaat. Deze zijn vergelijkbaar met customer personas, die al lang gebruikt worden door marketingteams om de potentiële klanten van een organisatie in kaart te brengen zodat het aanbod perfect voldoet aan hun wensen. Tijdens het rekruteren vervullen candidate personas dezelfde rol. Ze zijn een cruciale eerste stap in het vinden van de perfecte match voor een bepaalde positie.

employer branding tomorrow

Schrijf één tot drie candidate persona's uit voor jouw vacature.

“Candidate persona’s stellen je in staat om je ideale kandidaten beter te begrijpen.”  Belangrijk is daarbij wel dat je niet werkt met één enkele candidate persona, maar juist persona’s opstelt per functie en per profiel. Zo hou je het als ‘referentiekader’ in plaats van als keiharde voorwaarde. Let dus op dat een candidate persona geen ‘tunnelvisie’ creëert; het moet juist méér ruimte bieden voor verschillende (soorten) kandidaten die allen op bepaalde punten overeenkomen met waar jij als recruiter naar op zoek bent.

Hoe maak je een candidate persona?

Een candidate persona is afgeleid van gegevens over werkgeschiedenis, vaardigheden, kwalificaties en opleiding. Maar de meest effectieve kandidaat personas gaan verder dan de informatie in een cv en de motivatiebrief die wordt meegestuurd. Deze onderzoeken andere minder tastbare kenmerken die van iemand de perfecte kandidaat maken.

Voor een effectieve candidate persona hou je rekening met 4 pijlers:

01. Demografie

Hier besteed je aandacht aan de regio, het geslacht, de gemiddelde leeftijd en het gewenste inkomen. Een voorbeeld hiervan kan zijn; Emma net afgestudeerd in de richting marketing en vindt een basisinkomen voldoende. Het liefst heeft ze ook een smartphone en laptop van de zaak.

02. Kwalificaties

Aandachtspunten bij dit onderdeel zijn de ervaring, vaardigheden en opleidingen. Zo kan je opzoek gaan naar een pas afgestudeerd iemand of eerder iemand met jarenlange ervaring in de branche.

03. Doelstellingen & interesses

Je legt vast wat de potentiële hobby’s en interesses zijn, maar ook de gewenste carrièreontwikkeling en professionele doelen. Wat drijft hen en waar hebben ze een afkeer voor? Je hebt mensen die interesse hebben om te kunnen groeien in een onderneming maar er zijn ook mensen die daar totaal geen nood aan hebben.

04. Kanalen

Eén van de zaken die zo vaak vergeten wordt: waar en hoe ga je die kandidaten bereiken? Onderzoek wat de gebruikte kanalen van de doelgroep zijn. Welke sociale kanalen gebruiken ze, welke websites bezoeken ze vaak of aan welke events nemen ze deel? Jongeren zijn aanwezig op platformen zoals Youtube of TikTok, waarbij anderen enkel aanwezig zijn op LinkedIn.

Een candidate persona is dus geen gok op goed geluk om zo de juiste kandidaat te bereiken. Het is een proces om beter stil te staan bij wie je écht zoekt. Zo goed mogelijk en gedetailleerd alles in beeld brengen is een absolute must om die perfect geschikte kandidaten te bereiken.

Waarom je vandaag moet starten met jouw eerste candidate persona.

01. Je weet waar je kandidaten zich bevinden.

Met een candidate persona kruip je in de huid van je ideale kandidaat. Door goed onderzoek te doen en te luisteren kom je erachter waar ze hun informatie vandaan halen en welke sociale netwerken ze graag gebruiken. Dit kan per vacature enorm verschillen. Zo vind je een ideale zorghulpverlener wellicht eerder op Facebook en zit een consultancymanager vaker op LinkedIn. Het is dus belangrijk om per vacature een ideale kandidaat op te stellen; want elk profiel is anders.

02. Je weet hoe je kandidaten het beste kunt bereiken.

Zodra je weet waar je kandidaten zich online bevinden, moet je weten hoe je hen dan het beste kunt bereiken. In welke vorm kun je het beste contact proberen op te zoeken? Werkt het goed om deze kandidaten persoonlijk een bericht te sturen of is het beter om ze naar je werkenbij-site te trekken? Ook de manier van communicatie kan per vacature en ideale kandidaat verschillen. Welke tone-of-voice gebruik je? Hoe leg je de link tussen jouw organisatie en de kandidaat?

03. Je ontdekt sneller welke kandidaat een good fit is.

Heb je een duidelijk beeld geschetst van je ideale kandidaat? Dan wordt het makkelijker in te schatten of deze potentiële werknemers bij de functie en organisatie passen. Een goede candidate persona geeft je niet alleen inzicht in ervaring en opleiding, maar ook in persoonlijke aspecten als ambities, uitdagingen en drijfveren. Bepaalde karakters passen beter binnen een bepaalde werkcultuur dan andere. Een candidate persona kan dat helder maken.

04. Je zorgt dat jouw marketing investering het maximale opbrengt.

Door te kijken door de ogen van je ideale kandidaat ontdek je hoe je jouw recruitmentmarketingactiviteiten beter afstemt. Je krijgt inzicht in belangrijke uitdagingen en pijnpunten waar je jouw communicatie op kunt focussen. Hierdoor krijgt jouw communicatie meer waarde naar de kandidaten toe. En dat wekt niet alleen meer betrokkenheid op, maar ook een verbeterde employer branding en candidate experience. Je communicatie is namelijk in lijn met je doelgroep en zo kunnen ze zich eerder vinden in wat je communiceert.

Nu je overtuigd bent van het gebruik van candidate personas, kan je makkelijk zelf aan de slag gaan voor jouw volgende rekrutering. We hebben voor jou een invultemplate gemaakt waar je persona snel en overzichtelijk kan visualiseren. Start Today!