8 tips voor succesvolle Social Media Recruitment in 2021.

Posted by Laura Goeminne on March 10th, 2021

Als recruitment specialist of marketeer weet je als geen ander binnen de organisatie dat het gebruik van digitale kanalen in jouw campagnes een absolute must is in 2021. Maar hoe pak je dit het best aan voor een vacature in een markt waar een overvloed van informatie heerst? En wat met de recent gelanceerde platformen in social medialand?

1. Vermijd ‘1 size fits all’.

Bij het opstellen van jouw rekruteringsstrategie, is het cruciaal om jouw candidate journey uit te schrijven en duidelijk vorm te geven. Elke fase zal enkele kanalen met zich meebrengen waarin de potentiële sollicitant met jouw vacature in contact komt. Kopieer dus niet zomaar 1 visual en tekst op alle platformen. Probeer jouw boodschap, formaat en visual goed af te stemmen op deze fase en kanaal. Een lange video met begeleidende tekst zal bijvoorbeeld aandachtig gelezen worden op LinkedIn, maar op Facebook als té langdradig worden gezien en dus niet bekeken worden.

 

2. Zorg dat je een aantrekkelijke jobpagina hebt.

Een fantastische social mediacampagne is één stap, maar jouw efforts gaan op in rook als de potentiële kandidaat terecht komt op een onduidelijke website. Zorg er dan ook voor dat jouw jobpagina dezelfde tone of voice, visuals en dynamiek bevat als in jouw advertentie. Potentiële kandidaten zijn, naast de vacature, ook geïnteresseerd in het bedrijf waarin ze terechtkomen. Geef dus zeker een beeld van de waardes, de sfeer, jouw cultuur en jouw team. Bedrijfscultuur is zeker iets wat belangrijk is voor de young graduates.

3. Gebruik jouw netwerk.

Een logische tip, maar het wordt te vaak vergeten dat jouw échte merkambassadeurs zich eigenlijk heel dichtbij bevinden: jouw werknemers. In recruitment marketing heet dit ‘Referral Recruitment’. Hier motiveer je jouw eigen werknemers om een vacature voor te stellen aan vrienden, familie en kennissen. Soms kan daar een incentive aan hangen zoals een waardebon of een ander geschenk. Vraag hen dus de vacature te verspreiden via hun social mediakanalen en stel hen de juiste tools ter beschikking (link naar de vacature – bestaande post of losse visual/content passend bij elk social mediakanaal). Je zal zien dat de meest kwalitatieve kandidaten voor een vacature zullen binnenstromen via jouw ambassadeurs – jouw werknemers.

 

4. LinkedIn is jouw startpunt, jouw ‘etalage’.

Start jouw campagne steeds met het posten van jouw vacature op jouw LinkedIn bedrijfspagina. Dit is een no-brainer. Cruciaal daarbij is dat je jouw bedrijfspagina actualiseert en dat alle nodige informatie beschikbaar is voor de sollicitant. Het LinkedIn algoritme prioriteert echter persoonlijke accounts voor bedrijfsaccounts. Het inschakelen van jouw collega’s in jouw rekruteringscampagne zodat ze de vacature met hun LinkedIn netwerk kunnen delen is essentieel. Een extra boost bekom je door een budget toe te wijzen aan sponsored messages in de LinkedIn feed. Probeer een 3-tal advertenties (2 targetting – 1 retargetting) te maken volgens de fases van de candidate journey.

 

5. Facebook is jouw ‘marktplaats’. 

Met Facebook bereik je nog steeds veel diverse personen tegen een relatief lage kost. Experimenteer eens met andere formaten, zoals video of een carrousel. Je kan namelijk met één post verschillende vacatures of facetten in het bedrijf toelichten met steeds een individuele Call-to-Action en bestemmingslink naar jouw website. Op deze manier kan je ook vergelijken wat beter of minder goed converteert.

6. Instagram is jouw ‘Place m’as tu vu’.

Ook voor Recruitment marketing draait alles op Instagram rond beeld. Creativiteit is dus de sleutel om opgemerkt te worden in de massa op dit platform. Toch willen we jou enkele quick-wins meegeven:

1) Maak gebruik van jouw bio. Dit is de enige plaats waar je een link kan posten. Het is daarom slim om deze campagnematig in te zetten en niet een eenvoudige verwijzing naar jouw website. In jouw posts kan je dan verwijzen naar de link in bio.

2) Gebruik Hashtags. Hashtags helpen jou om een groter bereik te krijgen bij jouw doelgroep. Wist je dat je tot 30 hashtags kan gebruiken in jouw Instagrampost en tot 10 hashtags in jouw Instagram stories? Maar hoe kies je deze hashtags? Daarvoor kan je eens kijken hoe gelijkaardige accounts dit aanpakken of maak je gebruik van een social listening tool zoals Google Trends. Gebruik ook steeds dezelfde hashtags en communiceer deze naar collega’s zodat zij ook jouw vacatures en posts delen op hun kanalen.

3) Volg jouw collega’s. Zo kun je hun updates ook resharen en toevoegen aan jouw story highlights, wat interessant is voor toekomstige sollicitanten. Betrek hen ook in jouw posts en tag hen. Dan resharen zij ook makkelijker jouw post/stories in hun verhalen. Tagging is cruciaal!

4) Celebrate your successes. Sollicitanten zijn aangetrokken tot bedrijven die een positieve vibe hebben en waar successen worden gehaald. Communiceer daar over, het is oke om trots te zijn over wat de collega’s en onderneming bereiken!

 

7. Investeer een klein bedrag in Snapchat of Tiktok en experimenteer.

In de laatste jaren zien we een steeds grotere nood aan het vertellen van verhalen. Verhalen met authentieke content, weg van het perfecte ‘Instagram’ plaatje. Dat is in recruitment Marketing niet anders. Potentiële kandidaten willen het gezicht van het bedrijf zijn, en weten waar ze belanden. Snapchat en Tiktok geven hier een antwoord op en hebben bijgevolg een snelgroeiend gebruikersaantal. Daarnaast zijn nog weinig bedrijven actief op deze platformen, waardoor je zeker een voorsprong kan nemen indien je nu reeds experimenteert. Neem deze platformen dus zeker op in jouw social media recruitment. Indien je een vacature hebt voor een jongere doelgroep (18 – 30 jaar). Weet dat beide platformen heel korte ‘snackable’ content verspreiden (1 tot 15 seconden), waardoor de verschillende fragmenten individueel ook interesse moeten opwekken bij de doelgroep. Hoe zou je dit praktisch kunnen aanpakken als deel ven een recruitment-campagne?

– Employee take-over, waarbij je een een dag in de huid kruipt van een collega of functie. Dit zorgt ervoor dat de organisatie ‘human’ overkomt.
– Behind-the- Scenes: waarbij je een kijkje geeft in de interne keuken van een project of een bedrijfsactiviteit.
Een korte, dynamische omschrijving van de vacature door een teamlid, manager of HR-collega.

8. De future is video!

Er is geen betere manier om een authentiek verhaal over te brengen dan met video. Daarnaast zorgt video ook voor het stellen van betere verwachtingen bij de potentiële kandidaat, waardoor de instroom kwalitatiever is en een snellere invulling van de vacature zal zijn. Resultaat? Een lagere rekruteringskost, win-win! Jouw social media recruitment plan moet dan ook minimaal 1 video bevatten waarin je jouw team, werkwijze, collega’s of vacature omschrijft.

Bekijk onze key-take aways om video in te zetten in jouw rekrutering.